40. Schola Cantroum. Balet Dworski Cracovia Danza „Balet o kawie” – fotorelacja

W ramach 40. Ogólnopolskiego Festiwalu Zespołów Muzyki Dawnej w Centrum Kultury i Sztuki odbył się jeden z koncertów specjalnych. Wystąpił BALET CRACOVIA DANZA z udziałem Zespołu Muzyki i Tańca Dawnego CAPELLA ANTIQUA BIALOSTOCIENSIS w spektaklu „Balet o kawie” w inscenizacji i choreografii Romany Agnel z muzyką Jana Sebastiana Bacha.

Spektakl Balet o kawie wpisuje się w tradycję wystawianych w XVII i XVIII wieku baletów o tematyce fantazyjnej i egzotycznej. Stworzony został na bazie kroków oraz figur tańca barokowego, a także elementów ówczesnej pantomimy. To pełne humoru przedstawienie w warstwie fabularnej i muzycznej nawiązuje do słynnej Kantaty o kawie Jana Sebastiana Bacha.Tancerze występują w fantastycznych kostiumach, przedstawiających elementy serwisu do kawy, które swym kształtem przypominają m.in. słynną w XVIII wieku porcelanę drezdeńską. Dzieci, występujące w spektaklu jako ziarenka kawy, nadają mu niepowtarzalnego uroku.

Obraz I. PRZED KAWIARNIĄ
Liza spotyka się z przyjaciółkami przed kawiarnią. Wspólną zabawę i tańce dziewcząt przerywa wejście jej ojca, który zapowiada przybycie konkurentów do ręki córki. Jednak popisowe i wytworne tańce adoratorów nie są w stanie wzbudzić zainteresowania Lizy. Wykorzystując moment nieuwagi zebranych, dziewczyna ucieka i ukrywa się wewnątrz tajemniczej kawiarni, do której zaprasza ją nieznajomy turecki sprzedawca kawy.

Obraz II. PRODUKCJA KAWY
Turek oprowadza Lizę po zakamarkach kawiarni, odkrywając przed nią świat wytwarzania tego wspaniałego napoju. Pojawiają się zabawne, roztańczone ziarenka kawy, a także największa duma właściciela kawiarni – jego niesamowity serwis kawowy.

Obraz III. AWANTURA O KAWĘ
Wszystkie postaci rozkoszują się piciem kawy. Scena ta doprowadza do awantury o Filiżankę, gdyż zauroczona nią Liza chce zabrać ją do domu. Turek stanowczo się temu sprzeciwia, a w obronie
Lizy występuje cały serwis oraz ziarenka kawy.

Balet CRACOVIA DANZA, założony i prowadzony przez Romanę Agnel, tancerkę i choreografa, to jedyny w Polsce profesjonalny zespół tańców historycznych, specjalizujący się w tańcu barokowym. Repertuar, inspirowany m.in. traktatami mistrzów tańca oraz dawną ikonografią sięga od średniowiecza po XX wiek. Balet, który od 2006 roku jest Miejską Instytucją Kultury, propaguje także polską tradycję tańca. Aktualny repertuar zespołu liczy ponad 20 przedstawień. Doskonałe choreografie komponowane w różnych stylach i technikach, często odtwarzane z dawnych traktatów, pracowicie wykonane kostiumy szyte z duchem minionych czasów, a także doskonała muzyka – oto charakterystyka spektakli Baletu CRACOVIA DANZA.

Zespół Muzyki i Tańca Dawnego „CAPELLA ANTIQUA BIALOSTOCIENSIS” powstał w 1998 roku w Domu Kultury „Śródmieście” w Białymstoku. W repertuarze zespołu znajdują się tańce i pieśni z epoki renesansu i baroku: starofrancuskie, włoskie, angielskie i polskie. Członkami zespołu są dzieci i młodzież białostockich szkół i uczelni wyższych. Zespół jest wielokrotnym laureatem Ogólnopolskiego Festiwalu Zespołów Muzyki Dawnej „SCHOLA CANTORUM” w Kaliszu, w czasie którego zdobywał Brązowe, Srebrne i Złote Harfy Eola oraz najwyższą nagrodę GRAND PRIX Festiwalu. Od wielu lat prezentuje swoje umiejętności i kształci się warsztatowo m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Tańców Dworskich „Cracovia Danza” w Krakowie. Tancerze z zespołu od kilku lat współpracują z zawodowymi tancerzami i muzykami przy realizacji projektów artystycznych. Zespół zapraszany jest do wspólnych działań artystycznych przez m.in. Balet Dworski „Cracovia Danza” z Krakowa, Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego „Ars Nova” z Warszawy, Zespół Muzyki Dawnej Diletto i Fundację „Pro Anima” z Białegostoku. Kierownik artystyczny zespołu i instruktor grupy tanecznej – Helena Szuhalska