44. Międzynarodowy Festiwal Pianistów Jazzowych – konferencja prasowa – fotorelacja

Raz do roku Kalisz staje się polską stolicą jazzu. W ostatni weekend listopada na zaproszenie Centrum Kultury ii Sztuki przyjeżdżają najlepsi jazzowi pianiści z Polski, Europy i USA, a czasem – jak w tym roku – z antypodów i wysp na Morzu Karaibskim.

Podczas poniedziałkowej konferencji w CKiS dyrektor Dariusz Grodziński i redaktor Radia Centrum Jan Cegiełka omówili szczegółowo program czterdziestej czwartej edycji Międzynarodowego Festiwalu Pianistów Jazzowych. „Nazwałbym tegoroczny program świeżym i śmiałym” – powiedział Grodziński. Świeżym, bo aż kilka koncertów to prezentacja nowości wydawniczych. Śmiałym z kolei pod względem stylistycznym, bo proponującym z jednej strony sięgnięcie do korzeni w ragtime’owym programie Maseckiego, z drugiej – jazz eksperymentalny, przestrzenny, ambientowy oferowany przez formację The Necks.
Mówiąc o największych wydarzeniach imprezy Jan Cegiełka podkreślił udział Tomasza Stańki, który wcale nie tak często koncertuje w Polsce, Macieja Obary w premierowej odsłonie „Unloved”, Doroty Miśkiewicz z projektem Piano.pl, ale w kameralnej wersji i australijskiej grupy The Necks, która na świecie wywołuje ekstatyczne reakcje widowni, wyjąwszy jazzowych purystów.
Po raz trzeci festiwal będzie miał czwartkowe preludium – jego bohaterem będzie Paweł Brodowski, świętujący 70. urodziny, 50-lecie udziału w nagraniu płyty „Dziwny jest ten świat” Czesława Niemena (jako członek grupy Akwarele) i 20-lecie pełnienia funkcji dyrektora programowego MFPJ w Kaliszu.. Spotkanie będzie okazją do zaprezentowania kaliskiej formacji młodzieżowej School Jazz Messengers oraz filmowych wspomnień o festiwalu dzięki kronikom Wojciecha Krenza, nakręconym m.in. w roku 1981 podczas wybuchu stanu wojennego.