37. Międzynarodowy Festiwal „Chopin w barwach jesieni” – sobota

So. 22.09. godz.: 17:00
So. 22.09. godz.: 19:00
So. 22.09. godz.: 22:00

Sobota, 22 września, Pałac Myśliwski Książąt Radziwiłłów w Antoninie
godz. 17.oo – Recital fortepianowy – Arseni Mun (Rosja)

Słowo o muzyce: Jan Popis

Arseni Mun

Arseni Mun
W „Dallas magazine”, w recenzji pełnej uznania talentu młodziutkiego Arsenii Muna możemy przeczytać m.in., iż jego gra to „niezwyk- le szczery przekaz artystyczny, odznaczający się wyjątkowym odczuciem poezji w muzyce”.
Arseni Mun urodził się w 1999 roku i rozpoczął naukę gry na fortepianie w szóstym roku życia z prof. Eleną Zyabrevą. Obecnie studiuje w Konserwatorium w St. Petersburgu pod kierunkiem prof. Alexandra Sandlera.
Jest laureatem wielu konkursów pianistycznych, m.in.: Horowitz Competition w Kijowie (I nagroda), Yamaha Music Competition w Rosji (zwycięzca konkursu), Piano e-competition w USA (III nagroda), Cliburn Junior Competition w USA (II nagroda), „Artur Rubinstein in memorium” w Bydgoszczy (I nagroda), St. Priest Competition we Francji (I nagroda).
Swój koncertowy debiut miał w roku 2009 w Wielkiej Sali Filharmonii w St. Petersburgu ze State Academic Symphony Orchestra. Z kolei jego debiut recitalowy odbył się w Mozart Hause w Wiedniu w roku 2012.
Arseni Mun został laureatem Maestro Temirkanov’s Prize. Współpracuje z Fundacją im. Rostropovicha, gdzie został uhonorowany spec- jalną nagrodą im. Światosława Richtera.
Koncertuje w znaczących ośrodkach muzycznych, m.in. w salach koncertowych St. Petersburga, na festiwalach Larisa Gergieva Festival, Musical Olympus Festival, Mariinsky International Piano Festival. W latach 2016 i 2017 brał udział w letniej Verbier Academy otrzymując specjalną nagrodę dla najlepszego pianisty. Grał z wieloma znanymi orkiestrami jak Minnesota Symphony Orchestra, Tchaikovsky Orchestra, Fort Worth Symphony Orchestra, Mariinsky Orchestra , North Symphony Orchestra, St. Petersburg State Academic Philharmonic Orchestra i inne, którymi dyrygowali Mei-Ann Chen, Fabio Mastrangelo, Zaurbek Gugkaev, Stanislav Kochanovsky, Alexander Titov, Alexander Skulsky, Dmitry Liss, Mark Russell Smith, Ian Hobson. Obecne jego plany koncertowe przewidują występy w wielu salach koncertowych na kilku kontynentach.
Recital Arsenii Muna na 37. Międzynarodowym Festiwalu „Chopin w barwach jesieni” jest Nagrodą Specjalną w formie debiutu przyznaną przez Stowarzyszenie Wielkopolskie Centrum Chopinowskie „Antonin” w Ostrowie Wielkopolskim dla zdobywcy Grand Prix Międzynarodowego Konkursu „Arthur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy w 2017 roku.


Sobota, 22 września, Pałac Myśliwski Książąt Radziwiłłów w Antoninie
godz. 19.oo – Recital wokalno-pianistyczny
Katarzyna Dondalska – sopran, Michał Landowski – pianista

Słowo o muzyce: Krystyna Pietranek-Kulis

Katarzyna Dondalska

Katarzyna Dondalska – sopran, należy do grona najwybitniejszych wirtuozów sopranowej techniki koloraturowej we współczesnej wokalistyce. Wielka śpiewaczka operowa Barbara Bonney, w wywiadzie udzielonym dla Telewizji BBC podczas Cardiff Singer of the World Festival, po wysłuchaniu śpiewu polskiej artystki, nazwała ją „Ósmym Cudem Świata”. Trudno się dziwić takiemu entuzjazmowi – ktokolwiek chociaż raz usłyszy ten piękny, zmysłowy głos, fenomenalną technikę a nade wszystko swobodę w poruszaniu się w stratosferycznych przestrzeniach sopranu, będzie przekonany o słuszności tego stwierdzenia i autentycznego zachwytu wypowiadającej te słowa.
Katarzyna Dondalska jest kontynuatorką tradycji poruszania się po wokalnej stratosferze, wyznaczonych przez legendarne soprany koloraturowe, wśród których przede wszystkim należy wymienić Ernę Sack, Mado Robin oraz najbardziej fascynującą Bognę Sokorską.
Katarzyna Dondalska rozpoczęła swoją edukację muzyczną w wieku 5 lat. Podtrzymując rodzinną tradycję grała na skrzypcach. Zainteresowanie śpiewem pojawiło się z czasem i zaowocowało rozpoczęciem nauki pod kierunkiem Haliny Mickiewiczówny (pierwszej uczennicy wielkiej Ady Sari) w gdańskiej Akademii Muzycznej. Po roku studiów w Gdańsku na Wydziałach Instrumentalnym i Wokalno-Aktorskim, Katarzyna Dondalska kontynuowała je w Niemczech w Staatliche Hochschule für Musik Würzburg. Studia ukończyła uzyskując dyplom instrumentalny i klasę mistrzowską (skrzypce) oraz wokalny z wyróżnieniem w klasie mistrzowskiej. Jest finalistką i laureatką znanych międzynarodowych konkursów wokalnych, m.in. Internationaler Musikwettbewerb der ARD, Cardiff Singer of the World Festival, Koloratur-Gesangswettbewerb Sylvia Geszty w Luxemburgu. W 2011 r. otrzymała stopień doktora w dziedzinie sztuk muzycznych, dyscyplinie artystycznej wokalistyka – przyznany przez Radę Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Do jej znaczących ról należą: Królowa Nocy w Czarodziejskim flecie oraz Konstancja w Uprowadzeniu z seraju, Zerbinetta w Ariadnie na Naxos, Olimpia w Opowieściach Hoffmanna, Rozyna w Cyruliku sewilskim, tytułowa partia w operze Słowik I. Strawińskiego czy W. Braunfelsa. Wszystkie te partie kreowała na wielkich scenach operowych na świecie: Grand Opera Houston, Welsh National Opera Cardiff, Korean National Opera Seoul, Teatro Colon Buenos Aires, Teatro Lirico di Cagliari, Nationaltheater Mannheim, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie.
Występowała na estradach znaczących sal koncertowych: New York Avery Fisher Concert Hall, Disney Concert Hall Los Angeles, Washington John F. Kennedy Center for the Performing Arts, Chicago Music Hall, John Bassett Theatre Toronto, Philadelphia Verizon Hall/The Kimmel Center, Copley Symphony Hall/San Diego, Paramount Theater/Seattle, Orpheum Theater/Vancouver, Royal Theater/Victoria, Salle Wilfrid-Pelletier/Montreal, National Arts Centre/Ottawa, Winspear Centre Edmonton, Jack Singer Concert Hall Calgary, Tonhalle Düsseldorf, Fruchthalle Kaiserslautern, Friedrichstadtpalast Berlin, Schloss Benrath Düsseldorf, Konzerthaus Stockholm, DR Koncerthuset Kopenhagen, Königin-Elisabeth-Saal/Antwerpia, Alte Oper Frankfurt, Kölner Philharmonie, Philharmonie Berlin, Carl-Orff-Saal am Gasteig München czy Konzerthaus am Gendarmenmarkt Berlin. Współpracowała ze znakomitymi orkiestrami: Royal Philharmonic Orchestra Liverpool, San Diego Symphony Orches- tra, WDR Rundfunkorchester Köln, NDR Rundfunksinfonieorchester Hannover, Deutsches Filmorchester Babelsberg, BBC Orchestra London, Bruckner Symphonie Orchester Linz. Śpiewała pod batutą wybitnych dyrygentów, którymi są: Wasilij Petrenko, Dennis Russell Davies, Roberto Abbado, Carlo Rizzi, Peter Falk, Michael Jurowski, Theodor Guschlbauer, Peter Guth, Klaus Arp, Philip Ellis, Richard Armstrong, Ira Levin, Hans Graf, Howard Griffiths, Marko Letonja, Gabriele Ferro, Grzegorz Nowak, Michał Dworzyński Marek Pijarowski, Mirosław Jacek Błaszczyk, Antony Hermus, Victor Pablo Pérez, Modestas Pitrénas.
Jej nazwisko pojawiało się na afiszach obok tak wielkich, światowego formatu artystów, jak Edita Gruberowa, Francisco Araiza, Elmar Gunsch, Günter Wewel, Gunter Emmerlich, Barbara Bonney, Pete York, Paul Esswood,Lanze Ryan, Stefan Pop, Desiree Rancatore, Dmitry Korchak, Anna Maria Kaufmann, Katherine Merling, Hanno Müller-Brachmann, Anna Goryachov, Sebastian Reinthaller, Tom Allen, Markus Werba, Diana Damrau, Maciej Pikulski, Madeleine Wehle, Brigitte Mira, Ingrid Surgenor, Ingrid Kreuder, Stefan Johannes Walter, Daniele Abbado, Bogusław Kaczyński, Alexander Petrov, Lesley Garrett, Ute Lemper, Till Brönner, Klaus Hoffmann, Joja Wendt czy Chris de Burgh.
Jako pierwsza dokonała nagrań arii Karla Dittersa von Dittersdorf, pieśni religijnych Ottona Mieczysława Żukowskiego oraz Jozefa Wieniawskiego.
W roku 2015 uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej. Od października 2015 r. pełni funkcję profesora nadzwyczajnego w Akademii Sztuki w Szczecinie. Katarzyna Dondalska została wyróżniona nagrodą „Ikony Warmii i Mazur 2018” przez Prezydenta Miasta Olsztyna Piotra Grzymowicza oraz Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gustawa Marka Brzezina za wybitne osiągnięcia artystyczne w kraju i na świecie.

Michał Landowski, foto Bernard Łasecki

Michał Landowski
Pianista i kameralista. Ukończył z wyróżnieniem studia licencjackie w szczecińskiej Akademii Sztuki, a obecnie kontynuuje naukę w klasie prof. Bogusława Rottermunda na studiach magisterskich. Jest laureatem wielu krajowych i międzynarodowych konkursów pianistycznych oraz wyróżnień, jako akompaniator. Otrzymał I nagrodę na 28. Międzynarodowym Konkursie Młodych Muzyków „Citta di Barletta” w kategorii fortepianu solo. Jest także laureatem I nagrody w kategorii solowej oraz II nagrody w kategorii zespołów kameralnych VIII Europejskiego Konkursu Muzycznego w Filadelfii (Włochy). Ponadto otrzymał nagrodę dla najlepszego akompaniatora na V Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Gulio Perottiego w Ueckermünde oraz na I Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Carla Loewego w Szczecinie.
Michał Landowski występował na wielu festiwalach w kraju i za granicą, m.in. na XVIII Festiwalu Muzyka w Sandomierzu, na festiwalu Mistrz i uczeń w Wilanowie, na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku oraz trzykrotnie na festiwalu Wieczory Chopinowskie na Okólniku w Warszawie. Michał Landowski był wielokrotnym stypendystą Gminy Police, dwukrotnie otrzymywał Stypendium Artystyczne oraz Stypendium Naukowe miasta Szczecina. Prowadzi ożywioną działalność artystyczną jako pianista i kameralista, współpracując ze znakomitymi wokalistami, m.in. z Katarzyną Dondalską, z którą dokonał premierowego nagrania pieśni Józefa Wieniawskiego dla wytwórni Acte Préalable.


Sobota, 22 września, Pałac Myśliwski Książąt Radziwiłłów w Antoninie
godz. 22.oo – Koncert specjalny Chopin w aksamicie nocy

Wystąpią:
Wiesław Komasa, aktor
Katarzyna Dondalska, sopran
Celina Kotz, skrzypaczka
Maciej Kułakowski, wiolonczelista
oraz pianiści:
Indrė Eugenija Želvytė (Litwa)
Jekaterina Drzewiecka
Stanisław Drzewiecki
Philippe Giusiano (Francja)
Michał Landowski
Arsenii Mun (Rosja)
Michał Karol Szymanowski
Łukasz Trepczyński
Onyu Sit (Hong-Hong) – debiut w Salonie Księcia Antoniego Radziwiłła

W programie utwory Fryderyka Chopina oraz wiersze Romana Brandstaettera, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Jarosława Iwaszkiewicza, Ks. Jana Twardowskiego

Słowo o muzyce: Krystyna Pietranek-Kulis i Jan Popis

Wiesław Komasa

Wiesław Komasa
Aktor, reżyser, pedagog, profesor tytularny Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie.
Urodził się w Nowym Wiśniczu. Ukończył PWST im. L. Solskiego w Krakowie. Pracował kolejno: w Teatrze im. Bogusławskiego w Kaliszu, w Teatrze Nowym w Poznaniu i w zespole Janusza Wiśniewskiego w Warszawie. Zagrał kilkadziesiąt ról teatralnych u takich reżyserów, jak: I. Cywińska, M. Prus, J. Nyczak, J. Wiśniewski, P. Cieplak, M. Jarnuszkiewicz, P. Łazarkiewicz, M. Treliński, J. Englert, J. Lassale, J. Stuhr.
Z zespołem Janusza Wiśniewskiego zdobył wiele prestiżowych nagród i wyróżnień na największych teatralnych festiwalach światowych i europejskich. Jest też wielokrotnym laureatem Festiwali Teatrów Jednego Aktora we Wrocławiu i Toruniu. W 2006 roku reprezentował Polskę na Światowym Festiwalu Szekspirowskim w Armenii ze spektaklem Yoric, czyli spowiedź błazna. W 2015 roku otrzymał Grand Prix za monodram Różewiczogranie (wg T. Różewicza) i nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego za wybitne osiągnięcia artystyczne, zaś na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Jednego Aktora w Toruniu w 2015 roku nagrodę ZASP-u za kreację aktorską, a w 2018 roku nagrodę jubileuszową 50-lecia Ogólnopolskiego Festiwalu Monodramu we Wrocławiu.
W swoim dorobku artystycznym ma również prace reżyserskie w takich teatrach, jak: Teatr Nowy w Poznaniu, Teatr im. Horzycy w Toruniu, Teatr im. Węgierki w Białymstoku, Teatr Polski w Bydgoszczy, Teatr im. Gombrowicza w Gdyni, Teatr w Zielonej Górze (za spektakl O beri, beri wg Matki Witkacego) otrzymał nagrodę za najlepszy spektakl roku. Z powodzeniem wyreżyserował również spektakl O beri, beri wg Matki Witkacego w Teatrze im. R. Rollanda w Paryżu.
Ma na swoim koncie wiele ról filmowych: epizod w Liście Schindlera, reż. S. Spielberg, ale też znaczące role w takich filmach, jak: Nocne ptaki reż. A .Domalik, Odjazd, reż. M. i P. Łazarkiewiczowie, Lincz reż. K. Łukaszewicz (nagroda za rolę na Festiwalu Kozi Gangsta w Karbowej) oraz w filmach: Sala samobójców reż. J. Komasa, Intruz reż. M. von Horn, szeroko nagradzanych na festiwalach filmowych w Polsce i w świecie. Ostatnio zagrał w amerykańskim filmie My name is Sarha w reż. S. Oritt.
Brał udział w cenionych i popularnych serialach, m.in.: Egzamin z życia reż. T. Kotlarczyk, Głęboka woda reż. M. Łazarkiewicz, Krew z krwi reż. J. Komasa, Ranczo reż. W. Adamczyk.
Od 1988 roku związany jest z Akademią Teatralną im. A. Zelwerowicza w Warszawie, w której od 1996 roku pracuje na stanowisku profesora zwyczajnego.
Za pracę pedagogiczna nagradzany był wyróżnieniami: Dziekana, Rektora, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Prace dyplomowe ze studentami otrzymywały prestiżowe nagrody na Festiwalach Szkół Teatralnych w Łodzi. Prowadzi warsztaty teatralne w kraju i za granicą.
Prezentuje koncerty poetyckie, często wspólnie z wybitnymi muzykami jak: Jan A.P. Kaczmarek, Józef Skrzek i pianistką Marią Gabryś. Od lat bierze udział w koncertach Verba Sacra w Poznaniu. Jest autorem książki Mieć jak rzeka swoje źródło, która jest owocem wieloletnich spotkań ze studentami i przemyśleń związanych z nauczaniem sztuki aktorskiej.
W serii Czarna książka z Hamletem ukazało się w 2014 roku opracowanie Katarzyny Flader-Rzeszowskiej pt: Wędrowanie. Jednoosobowy Teatr Wiesław Komasy.
Otrzymał Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis oraz Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski.
W 2018 roku został wyróżniony Doroczną Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie Teatr.

Indrė Eugenija Želvytė

Indrė Eugenija Želvytė
Pianistka i muzykolog. Studiowała fortepian na litewskiej Academy of Music and Theater, uzyskując w roku 2004 dyplom Master of Solo and Pedagogy. Studia pianistyczne kontynuowała w Konserwatorium im. Rimskiego-Korsakowa w St. Petersburgu. Następnie podjęła studia muzykologiczne na paryskiej Sorbonie, gdzie w roku 2014 obroniła pracę doktorską poświęconą trendom pianistycznym w latach 1985 – 2010 na trzech wielkich konkursach: Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warszawie, Konkursie M. Long – J. Thibaud w Paryżu i Międzynarodowym Konkursie im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie.
Jako pianistka występuje w recitalach solowych oraz w programach muzyki kameralnej na Litwie, we Francji, Rosji, Polsce i Austrii; także ze znanymi orkiestrami jak Rimsky-Korsakov Symphony Orchestra, St. Petersburg State Capella Symphony Orchestra pod dyr. A.V. Czernuszenki; również z Vilnius St. Christopher Chamber Orchestra pod dyr. D. Katkusa. Brała udział w wielu znanych festiwalach w Austrii, Polsce, Rosji i Francji. Prowadziła kursy mistrzowskie w Polsce, na Litwie i w Rosji.
Indrė Eugenija Želvytė pisze artykuły o charakterze naukowym. Bierze udział w konferencjach naukowych – głównie we Francji, skupiając uwagę na różnych aspektach pianistyki we Francji, Polsce i w Rosji. Występuje, jako ekspert w konsultacjach dotyczących konkursów pianistycznych organizowanych we Francji, w Polsce i w Rosji. Ponadto realizuje programy koncertowe w znanych paryskich salach jak La Salle Gaveau czy La Salle Pleyel.
Od wielu lat, Indrė Eugenija Želvytė bierze udział w projekcie Music for Health – Clinica Musicalis realizowanym przez Vilnius University Hospital Santaros Klinikos.
W Międzynarodowym Festiwalu „Chopin w barwach jesieni” w Antonine uczestniczyła już w latach 1997 i 2002 roku.

Onyu Sit

Onyu Sit
Pianista pochodzący z Hongkongu, od dzieciństwa zdobywał laury, w tym pierwszą nagrodę na Konkursie fortepianowym HK Asia-Pacific Youth, Hk Youth Piano Competition oraz Hong Kong School Music Festival. Otrzymał również dyplomy ATCL i LTCL od Trinity College of London.
Aktywny, jako solista i kameralista, występował w wielu krajach, m.in. w Chinach, Rosji, Włoszech, Austrii, Polsce i Hiszpanii, zdobywając nagrody od najmłodszych lat, w tym także dyplomy ATCL i LTCL od Trinity College of London. Obecnie studiuje w Akademii Muzycznej w Krakowie (muzykę kameralną, akompaniament i organy), pod okiem Andrzeja Pikula, Piotra Kowala, Joanny Li. Uczestniczył także w wielu kursach mistrzowskich ze świetnymi pianistami: Arthurem Limą, Aquiles Delle Vigne, Paulem Badura-Skodą, Dmitrijem Bashkinovem, Carlosem Cebro, Alberto Nose i Yafei Chuang.

Kup bilet online:

Recital fortepianowy Arsenii Muna, 22.09.2018, godz. 17.00

Recital wokalny Katarzyna Dondalska, 22.09.2018, godz. 19.00

Koncert specjalny „Chopin w aksamicie nocy”, 22.09.2018, godz. 22.00