46. Międzynarodowy Festiwal Pianistów Jazzowych – PIĄTEK

W piątek na 46. MFPJ wystąpią Kasia Pietrzko - Bronisław Suchanek Duo, Wojtek Karolak Trio/Quartet i The Messenger Legacy Art Blakey Centennial Celebration (USA).

Pt. 22.11. godz.: 19:00

Kasia Pietrzko – Bronisław Suchanek Duo

Kasia Pietrzko

Kasia Pietrzko

Kasia Pietrzko – pianistka, aranżerka i kompozytorka, nowa nadzieja polskiego jazzu. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu jazzowego oraz Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Bielsku-Białej. W opinii wybitnych polskich muzyków jazzowych charakteryzuje ją zmysł improwizatorski, wyobraźnia harmoniczna i brzmieniowa kreatywność.

Uczestniczyła  w warsztatach muzycznych, które prowadzili m.in. Ed Cherry, Kenny Garrett, Eric Marienthal i Chuck Israels. Swoje umiejętności doskonaliła w Nowym Jorku u Aarona Parksa, Taylora Eigsti, Johny’ego O’Neala, Aarona Goldberga i Kenny’ego Wernera. Artystka dotychczas nagrywała albumy płytowe z Joanną Słowińską i Sinfoniettą Cracovią, współtworząc „Zielnik Polski”, nagrany w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Współtworzyła również debiutancki album Stanisław Słowiński Quintet, z którym w grudniu 2015 roku zdobyła Grand Prix 39. Międzynarodowego Konkursu Młodych Zespołów Jazzowych Jazz Juniors w Krakowie. W listopadzie 2015 roku wraz ze swoim Trio wystąpiła na 42. Międzynarodowym Festiwalu Pianistów Jazzowych w Kaliszu.

We wrześniu 2017 ukazał się, wydany własnym sumptem, debiutancki album Kasia Pietrzko Trio „Forthright Stories”, nagrany w składzie z Corcoranem Holtem (USA) na kontrabasie oraz Piotrem Budniakiem na perkusji, który został bardzo pozytywnie przyjęty przez krytyków i środowisko. Od roku  2017 artystka współtworzy The Tonny Williams Tribute, którego liderem jest wybitny perkusista Michał Miśkiewicz. Współpracowała również także Adamem Larsonem, Troyem Robertsem, Henrykiem Miśkiewiczem, Mateuszem Smoczyńskim, Tomaszem Wendtem, Adamem Bałdychem. Koncertowała m.in. na festiwalach w Hiszpanii, Serbii, Rumunii, Słowacji, Czechach, na Węgrzech i w Chinach.

Pianistykę Kasi Pietrzko bardzo komplementował Tomasz Stańko, zapraszając młodą pianistkę do współpracy. 14 lutego 2018 roku Kasia zagrała pamiętny koncert z Tomaszem Stańko w krakowskiej ,,Alchemii” – jak się okazało, niestety, ostatni koncert naszego wielkiego mistrza jazzowej trąbki,  który zmarł pięć miesięcy później, 29 lipca 2018.

Kasia Pietrzko była nominowana do Fryderków 2018 w kategorii Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku, za płytę ,,Forthright Stories„.

22 listopada Kasia Pietrzko otworzy 46. Miedzynarodowy Festiwal Pianistów Jazzowych w Kaliszu grając w duecie z legendą, polskiego kontrabasu, byłym członkiem kultowego Kwintetu Tomasza Stańko z lat 1968 – 1973, zamieszkałym obecnie w USA – Bronisławem Suchankiem.

22.07.2009 GDANSK
BRONISLAW SUCHANEK KONTRABASISTA MUZYK JAZZOWY
DZIENNIK BALTYCKI
FOT. GRZEGORZ MEHRING/POLSKAPRESSE

Bronisław Suchanek ( rocznik 1947) – legenda polskiego kontrabasu, absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej w Bielsku Białej. Pierwsze laury,  jako członek Kwartetu Andrzeja Zubka – Silesian Jazz Quartet,  zdobył na Festiwalu Jazz nad Odrą we Wrocławiu  w roku 1967 (druga nagroda w kategorii zespołów nowoczesnych). Dwa lata później otrzymał we Wrocławiu wyróżnienie w kategorii instrumentalnej. Jest absolwentem  Konserwatorium w Katowicach gdzie w roku1973 otrzymał tytuł magistra sztuki w zakresie gry na kontrabasie. W latach 1968 – 1973 był członkiem legendarnego Kwintetu Tomasza Stańko (wraz ze  Z. Seifertem, J. Muniakiem oraz J. Stefańskim), z którym  nagrał – płytę „Music for K”(1970), był również członkiem Jazz Studio Orchestra Polskiego Radia pod dyrekcją Jana Ptaszyna Wróblewskiego. W roku 1971 wraz z perkusistą Januszem Stefańskim nawiązał współpracę z pianistą Mieczysławem Koszem ( płyta „Reminiscence”) i jako Trio Mieczysława Kosza gościł na wielu  europejskich scenach jazzowych (słynne koncerty Tria w Paryżu). Współpracował także z Grupą Wiem Marka Grechuty oraz z rockową grupa Klan. Na pierwszych w Polsce Warsztatach Jazzowych w Chodzieży, w latach 1970 – 75 prowadził klasę kontrabasu.

Od  roku 1975 przebywał w Szwecji, gdzie uczył w Power House Improvisation Music School w Orebro, a w latach 1977 – 78 studiował na Królewskiej Akademii Muzycznej w Sztokholmie (National College of Music). W latach 70 – tych współpracował z Kwartetem Zbigniewa Namysłowskiego, Zbigniewem Seifertem, Michałem Urbaniakiem, Adamem Makowiczem, Artem Farmerem oraz Bobo Stensonem. W czasie pobytu w Szwecji prowadził własny zespół i był kontrabasistą w Orkiestrze Jazzowej Szwedzkiego Radia pod dyrekcja Georga Russella. Współpracował także z grupami Modern Art. Don Cherry’ego, Birka Jazz Group Rune Carlssona, Oriental Wind Okay Temiza. Jako sideman zagrał m.in. z Sir Roland Hanna, Mal Waldronem , Thad Jonesem, Jerome Richardsonem, Joe Newmanem , Pepper Adamsem. Na początku lat osiemdziesiątych Suchanek grał w różnych projektach w Niemczech i Austrii. W połowie dekady był  członkiem, działającego w Monachium „emigracyjnego” Polski Jazz Ensemble, z którym nagrał płytę (Leszek Żądło – ts, ss, fl, Adzik Sendecki – p, Janusz Stefański – dr) oraz German American Polish Quartet z Benny Bailey’em.

W roku 1991 przeniósł się do USA i zamieszkał w okolicach Bostonu. Prowadzi klasę kontrabasu muzyki klasycznej i jazzowej na University of Southern Maine i University of New Hampshire. Jest kontrabasistą w Artie Shaw Orchestra, New Bedford Symphony Orchestra, występował także z Jamesem Williamsem, Buddy DeFranco, Herbem Pomeroy’em , Alanem Dawsoemn, Joe Huntem. W swojej bogatej karierze wystąpił na największych festiwalach jazzowych: North Sea w Holandii,  Montreal Jazz Festival, w Newport, w Szwajcarii, w Argentynie, Brazylii oraz  na Tajwanie. W latach 2006-2008 wystąpił na Festiwalu Jazzowym w Krakowie. W roku 2009 z pianistą Dominikiem Wanią nagrał duetowy album Sketch in Blue . Rok póżniej ukazała się płyta Bogdana Hołowni „Jerzy Wasowski Songbook”, na której  Bronisław Suchanek wystąpił u boku Grega Hopkinsa, Jerry’ego Vejmola i Joe Hunta. W tym samym roku współpracował z Joachimem Kühnem przy polskiej premierze „Koncertu jazzowego Zbigniewa Seiferta na skrzypce, orkiestrę symfoniczną i sekcję rytmiczną”.

Na Festiwalu Pianistów Jazzowych w Kaliszu Bronisław Suchanek zagra dwukrotnie: w duecie z pianistką Kasią Pietrzko oraz w koncercie pn.„Wspomnienie”  akompaniując „muzie” Mieczysława Kosza wokalistce Mariannie Wróblewskiej.


Wojtek Karolak Trio/Quartet

KAROLAK PIANO TRIO PAŃTA, SKOLIK

Wojtek Karolak – p, org, Paweł Pańta – b, Arek Solik – dr, Tomasz Grzegorski – ts

Na tegorocznym festiwalu gościmy legendę polskiego jazzu – kompozytora i aranżera Wojciecha Karolaka. To jeden z największych polskich muzyków jazzowych, wybitny pianista, mistrz organów Hammonda, wcześniej także saksofonista. W maju br. obchodził 80. urodziny, a jego wizyta na 46. Festiwalu Pianistów Jazzowych w Kaliszu wieńczy ten piękny jubileusz.

Jako pianista jazzowy zadebiutował w 1956 w zespole dixielandowym. Dwa lata później, już jako saksofonista, Karolak został członkiem zespołu Jazz Believers, w którym grali m.in. Andrzej Trzaskowski, Krzysztof Komeda i Jan Ptaszyn Wróblewski. W latach 1959-60 występował w The Wreckers Trzaskowskiego. Jednocześnie grał w zespołach Andrzeja Kurylewicza i Jerzego Matuszkiewicza. W 1961 porzucił saksofon by poświęcić się wyłącznie pianistyce. W 1962 założył, wspólnie z Romanem Dylągiem i Andrzejem Dąbrowskim, własny zespół – The Karolak Trio, z którym nagrał swoją pierwszą autorską płytę. W latach 1963-66 współpracował z zespołem Polish Jazz Quartet Jana Ptaszyna Wróblewskiego odbywając liczne tournee po Europie (album z serii ‘Polish Jazz’). Od 1966 do 1973 przebywał w Szwecji. W tym okresie współpracował z Michałem Urbaniakiem, z którym występował m.in. w Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Stanach Zjednoczonych. Na początku lat 70 – tych Karolak wchodził w skład super grupy Constellation Michała Urbaniaka. Po powrocie do Polski, w latach 1973-78 był członkiem zespołu  Ptaszyna Wróblewskiego Mainstream. Równolegle występował  także z Kwintetem Zbigniewa Namysłowskiego oraz z radiowym Studiem Jazzowym  p/d  Jana Ptaszyna Wróblewskiego. 12 grudnia 1981 na 8. Festiwalu Pianistów Jazzowych w Kaliszu Wojciech Karolak był gospodarzem i szefem muzycznym warsztatu pianistycznego „Piano Session”. W latach późniejszych akompaniował Stanisławowi Soyce oraz grywał z Januszem Muniakiem, Tomaszem Szukalskim i Jarosławem Śmietaną .

W tym roku na Festiwalu Pianistów Jazzowych w Kaliszu  spotkamy się z Karolakiem  już 21 listopada. W czwartkowy wieczór odbędzie się spotkanie wspominkowe z jubilatem pt. „Podróż ścieżkami polskiego jazzu”. Dzień później, 22 listopada pianista wystąpi ze swoim akustycznym Trio jazzowym oraz w Kwartecie promując swoją nową płytę pt. „Moontag”. W nagraniu nowego albumu udział wzięli – wybitny kontrabasista, zdobywca nagrody Grammy Paweł Pańta, który jest również pomysłodawcą i producentem płyty oraz mistrz swingowego grania, perkusista Arek Skolik. „Moontag” wypełniają kompozycje wybitnych postaci polskiej muzyki: Karolaka, Kurylewicza, Komedy, Wasowskiego, jak również twórców amerykańskich tj. Ellington, Previn, Robinson, Lane i Hefti. Melodyjność gry Karolaka,  jego swing , umiar i wyczucie formy doskonale łączą się z błyskotliwymi i śpiewnymi solówkami basu oraz bluesowym i swingowym brzmieniem sekcji rytmicznej napędzanej przez Skolika. To doskonałe brzmiąca audiofilska muzyczna podróż do krainy swingu, bluesa i ballady jazzowej. Obowiązkowa pozycja dla każdego fana jazzu.

Na płycie „Moontag” Karolak Piano Trio tworzą:

Wojciech Karolak – wirtuoz organów Hammonda, a także pianista, kompozytor i aranżer. Chociaż Hammond stał się przez lata jego znakiem firmowym to ma na koncie także nagrania pianistyczne. Legenda polskiego jazzu, człowiek o wielkim poczuciu humoru i dystansu do świata.

Paweł Pańta – wybitny kontrabasista jazzowy i klasyczny oraz gitarzysta basowy. Ukończył Akademię Muzyczną im. F. Chopina w klasie prof. Andrzeja Mysińskiego oraz Studium Jazzowe u Zbigniewa Wegehaupta. Współlaureat nagrody Grammy za płytę „Night In Calisia” nagraną przez Włodek Pawlik Trio i Orkiestrę Filharmonii Kaliskiej. Jeden z najbardziej rozchwytywanych polskich basistów, był także członkiem Tria Andrzeja Kurylewicza. Brał udział w nagraniach niezliczonej ilości płyt, występuje w wielu składach, również jako muzyk klasyczny w orkiestrach, ale także – jako jeden z niewielu kontrabasistów – gra koncerty solowe.

O kulisach powstania albumu „Moontag” jej producent mówi: ”Pierwszy raz grałem z Wojciechem Karolakiem w Piwnicy Artystycznej Kurylewiczów, akompaniowaliśmy Wandzie Warskiej, graliśmy w duecie lub w trio. Zapamiętałem te chwile jako zupełnie wyjątkowe. Pierwszy raz w trio z Arkiem Skolikiem zagraliśmy w Oslo w czerwcu 2014, następny nasz koncert odbył się dopiero 3 grudnia 2018 roku w cyklu Jazz i Fortepian. Postanowiłem, że zrealizuję myśl o wspólnej płycie, która ‘zakiełkowała’ w mojej głowie po pierwszym naszym wspólnym muzycznym spotkaniu”.

Arek Skolik – perkusista, kompozytor, lider. Od lat niezastąpiony partner Wojciecha Karolaka w jego hammondowym Trio. Lider własnego zespołu „Arek Skolik and His Men” z którą wydal płytę „Play Mingus”. Współpracował m.in. z Leszkiem Możdżerem, Stanisławem Sojką, Januszem Muniakiem, Jerzym Milianem czy Johnem Zornem.

Na swoim benefisowym koncercie w Kaliszu Wojciech Karolak zagra zarówno na fortepianie, jaki i na organach Hammonda, w kwartecie z towarzyszeniem saksofonisty Tomasza Grzegorskiego.


The Messenger Legacy Art Blakey Centennial Celebration (USA)

The Messenger Legacy Art Blakey Centennial Celebration (USA)

The Messenger Legacy Art Blakey Centennial Celebration (USA)

Brian Lynch – tp, Bill Pierce – ts, Robin Eubenks – tb, Zaccai Curtis – p, Essiet Essiet – b, Ralph Peterson – dr

Messenger Legacy – to elitarny skład amerykańskich muzyków mających swe korzenie w jednym z najbardziej wpływowych zespołów w historii jazzu, Art Blakey’s Jazz Messengers. W przeciągu 30 lat w zespole Blakey’a zagrało wielu muzyków, którzy w przyszłości zostali  znaczącymi postaciami w świecie jazzu.

Obecnie perkusista, a także profesor Berklee College of Music, Ralph Peterson reaktywował Messengersów gromadząc gwiazdorski skład muzyków, by oddać hołd legendarnemu zespołowi The Jazz Messengers, którym przez trzy dekady dowodził, zmarły w roku 1990, wielki mag perkusji i zarazem  jego mentor Art Blakey.

Jako „wychowanek” i spadkobierca wielkiego lidera, którego już w roku 1983 wybrał sam Blakey, właśnie Ralph Peterson,  jest predestynowany do prowadzenia zespołu, który chce kontynuować tradycję  i legendę Jazz Messengers.

W setną rocznicę urodzin Blakey’a, współtwórcy nowoczesnego stylu gry na perkusyjnym zestawie jazzowym i wybitnego przedstawiciela hard bopu,  grupa muzyków pod wodzą Petersona w składzie: Ralph Peterson – perkusja, Zaccai Curtis – fortepian, Essiet Essiet – bas, Brian Lynch – trąbka, Bill Pierce – saksofon tenorowy, Robin Eubanks – puzon, w  projekcie  pn. “The Messenger Legacy – Art Blakey Centennial” pragnie zachować, uszanować, a przede wszystkim upamiętnić dziedzictwo człowieka, który był dla nich czymś więcej niż przywódcą zespołu, a którego styl, pełen bluesowych i funkowych inspiracji wywarł olbrzymi wpływ zarówno na współczesnych mu jak i późniejszych twórców jazzowych.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki Tańca.