EABS plays Sun Ra cosmic songbook – koncert premierowy

Sun Ra Arkestra gościliśmy dwukrotnie na Międzynarodowym Festiwalu Pianistów Jazzowych. Tym bardziej cieszymy się z inspirowanego ich muzyką, premierowego koncertu zespołu EABS pn.: „EABS PLAYS SUN RA COSMIC SONGBOOK". Koncert poprzedzi panel dyskusyjny / DJ set Mateusz Surma (Lanquidity). Podczas koncertu dostępna będzie, wydana premierowo, płyta winylowa z zapisem legendarnego koncertu grupy Sun Ra pn.: „SUN RA ARKESTRA LIVE IN KALISZ 1986 PREMIERA".

[Od: So. 26.10.]
Bilety: sala widowiskowa, 60

SUN RA ARKESTRA LIVE IN KALISZ 1986 PREMIERA

18:00 – sala studio CKiS (wstęp wolny)
Panel dyskusyjny / DJ set Mateusz Surma (Lanquidity)
Mateusz Surma i Sebastian Jóźwiak opowiedzą historie koncertu i o tym jak powstała płyta Sun Ra – Live in Kalisz 1986.

20:00 – sala widowiskowa CKiS
koncert premierowy „EABS plays Sun Ra cosmic songbook”.

W ostatnich latach wyraźnie widoczny jest renesans sceny jazzowej, czego dowodem jest duża popularność artystów zza oceanu takich jak Kamasi Washington i kolektywu The West Coast Get Down czy zespołu BadBadNotGood. Również w Europie można mówić o nowej fali jazzu, którego przedstawicielami są zbierający coraz większe uznanie i rozgłos brytyjscy muzycy: Shabaka Hutchings, Yussef Dayes, Ezra Collective oraz Tenderlonious. Ukłon w stronę klasyki sprzed kilkudziesięciu lat w połączeniu z świeżym i aktualnym brzmieniem współczesnej muzyki miejskiej, tworzy zupełnie nową jakość. Nie ma żadnych wątpliwości. Wielu pewnie jednak powie, że to już nie jest jazz. Takim też składem jest wrocławski sextet EABS, który kontynuuje tradycję polskiej szkoły jazzu, wymykając się równocześnie wielu brzmieniowym schematom, prezentując zupełnie autorskie podejście do utartych muzycznych standardów, co udowodnili na debiutanckim albumie.  

Po świetnie przyjętym przez publiczność i krytyków debiutanckim krążku EABS ­ Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda), poświęconemu mniej znanej twórczości K. Komedy, wrocławska formacja EABS poszła za ciosem wydając dwie kolejne płyty winylowe. Czarną zarejestrowaną na żywo w Katowicach – Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda) Live at Jazz Club Hipnoza oraz różową nagraną na taśmę i wydaną w brytyjskim labelu 22a Music – Kraksa / Svantetic, wieńcząc swoje dzieło „tryptykiem Komedowskim”. Zielony, studyjny album zdobył blisko 30 recenzji w Polsce i za granicą, był promowany w wielu rozgłośniach radiowych w kraju i na świecie (o płycie pisały takie tytuły jak Polityka, Przekrój, Rzeczpospolita, zespół pojawił się też na okładce pisma Jazz Forum). Doskonałe przyjęcie debiutu zespołu spowodowało wyprzedanie całego pierwszego nakładu płyt w półtora miesiąca od premiery, a zespół zagrał ponad 70 koncertów w Polsce i za granicą.

EABS krótko po premierze debiutanckiej płyty zagrał w tak prestiżowych salach jak Studio S1 im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, w Teatrze Szekspirowskim w Gdańsku czy sali NOSPR w Katowicach oraz na takich festiwalach jak Woodstock w Kostrzynie nad Odrą, Spring Break w Poznaniu, XJAZZ w Berlinie, Tauron Nowa Muzyka w Katowicach czy na trasie Męskie Granie. EABS wystąpił także na krótkiej trasie koncertowej w Wielkiej Brytanii (Londyn, Manchester, Liverpool), na festiwalu BuSH w Budapeszcie, a także na trzech koncertach w Chinach (Xiamen, Guangzhou, Shenzhen). 

Mimo tego, że reinterpretacje muzyki Krzysztofa Komedy w wykonaniu EABS były bardzo dalekie od oryginałów, to na przestrzeni ostatnich miesięcy wiele osób pytało o album autorski. Zespół tym razem skoncentrował się na mitologii słowiańskiej i demonologii polskiej. Główną inspiracją tego albumu stała się sławna “słowiańska melancholia”, którą zespół starał się odszukać we własnym DNA. Prace nad Slavic Spirits to próba kontaktu ze światem bezpowrotnie utraconej kultury, która przez niepiśmienność słowian nigdy nie zostanie już dokładnie zbadana. Pod wpływem inspiracji rozważaniami wielu muzyków, historyków, dziennikarzy, pisarzy a nawet psychoterapeutów bardzo szybko zaczęły pojawiać się kompozycje, które zespół wydostał z głębi swojego ducha i wyobraźni.

Skład zespołu:
Marek Pędziwiatr – instrumenty klawiszowe & wokal
Paweł Stachowiak – gitara basowa
Jakub Kurek – trąbka
Olaf Węgier – saksofon tenorowy
Marcin Rak – perkusja
Spisek Jednego – sample &  perkusjonalia

 

Dyskografia:
EABS – Puzzle Mixtape [Astigmatic Records, 2016]
EABS – Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda) [Astigmatic Records, 2017]
EABS – Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda) Live At Jazz Club Hipnoza (Katowice) [Astigmatic Records / More Music Agency, 2018]
EABS ft. Tenderlonious – Kraksa / Svantetic [22a Music, 2018]
EABS – Slavic Spirits [Astigmatic Records, 2019]

 

Nagrody i wyróżnienia:
1. Nagroda WARTO Gazety Wyborczej 2014
2. EMOCJE od Radio Wrocław Kultura 2017,
3. Mateusze Trójki w Kategorii Muzyka Rozrywkowa 2017,
4. Wrocławska Nagroda Muzyczna 2017,
5. Nagroda GaMa – najlepszy polski album wg. Gazety Magnetofonowej,
6. Nowa Nadzieja – Zespół 2017 – Jazz Forum
7. Najlepszy Zespół Elektryczny 2017 – Jazz Forum
8. nominacje do Paszportów Polityki 2017,
9. nominacje do Nocnych Marków 2017 magazynu Aktivist
10. nominacje do Fryderyków 2017,
11. 30 Kreatywnych Wrocławia 2018

  


foto Lola & Pani

foto Lola & Pani

Mateusz Surma – współwłaściciel wytwórni Lanquidity Records – wydawcy między innymi takich artystów jak Mitch & Mitch czy Wojtek Mazolewski Quintet. Organizował JEMP (Jazz and Experimental Music from Poland) festiwal wraz z Arts Territory w Londynie (2012, 2013), Stambule (2014) oraz Mythologies Project w Tbilisi (2015). Pasjonat dorobku Sun Ra oraz kolekcjoner płyt winylowych.