Galeria w Hallu. „Z plakatem po Polsce” – wystawa plakatów turystycznych.

Galeria w Hallu Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu zaprasza na wystawę plakatów turystycznych pochodzących z kolekcji Galerii Plakatu Poster.pl.

[Wernisaż: Śr. 06.12.] Potrwa do: Nd. 21.01.

Plakat polski zdobył rangę i uznanie dzięki najwyższym walorom artystycznym oraz swojej odrębności, dostrzeżonej za granicą. Międzynarodowy sukces plakatu wykorzystany został do turystycznej promocji Polski. Obok funkcji użytkowej rozumianej jako przekaz informacji, cechowała go swobodna gra wyobraźni i skojarzeń. Powstały dzieła pełne ekspresji, humoru i wdzięku. Na przełomie lat 60 i 70-tych XX wieku plakaty projektowali najlepsi polscy graficy: Janusz Grabiański, Wiktor Górka, Hubert Hilscher, Witold Janowski, Jan Lenica, Jan Młodożeniec, Waldemar Świerzy, Henryk Tomaszewski, Maciej Urbaniec. Twórcy traktowali plakat jako dyscyplinę sztuki. Użycie przez nich środków malarskich wyzwalało osobistą interpretację, bogactwo emocji i znaczeń, lirykę oraz groteskę. Indywidualizm, często wywodzony z narodowego charakteru Polaków, znalazł swój wyraz w obliczu polskiego plakatu.
Plakaty turystyczne zamawiały instytucje państwowe m.in. Orbis i Ośrodek Informacji Turystycznej. Afisze reklamowały walory turystyczne Polski: miasta, folklor, środowisko naturalne, tereny łowieckie. Nie są one zwykłą ilustracją, ale poprzez grę skojarzeń, anegdotę i artystyczną impresję wywołują pozytywną reakcję odbiorcy. „Polska raj dla wędkarzy” Wiktora Górki z 1967 roku został obsypany wieloma nagrodami na międzynarodowych konkursach i stał się turystyczną wizytówką Polski. „Poland Invites” Jana Lenicy z 1970 roku to malarska abstrakcja, autonomiczne dzieło sztuki. Turystyczne plakaty zamawiał również LOT, któremu zawdzięczamy słynny cykl Janusza Grabiańskiego oraz powszechnie znanego “lecącego chłopca” Tomasza Rumińskiego. Plakaty turystyczne stanowią dzisiaj gratkę dla kolekcjonerów.
Wraz ze zmianami, które nastąpiły po 1989 roku, skończył się mecenat państwa nad plakatem, co spowodowało jego kryzys. Wydany w 2005 roku przez Polską Organizację Turystyczną plakat “Je reste en Pologne, Venez Nombreux – Zostaję w Polsce, Wasz hydraulik” stanowi ilustrację przemian politycznych i społecznych, jakie zaszły w Polsce i na świecie. Jest to też przykład udanej akcji promocyjnej. Przysłowiowy „polski hydraulik”, który stanowił we Francji zagrożenie dla rodzimych fachowców, zaprasza Francuzów do Polski. Od 2012 roku powstaje nowa seria plakatów o Polsce, której autorem jest Ryszard Kaja, a wydawcą Galeria Plakatu we Wrocławiu. W swojej stylistyce artysta nawiązuje do przedwojennej serii plakatów Stefana Norblina, z ujętym w wyraźną ramę obrazem oraz blokiem tekstów umieszczonym na dole. O komercyjnym i artystycznym sukcesie świadczy to, że ukazało się już 130 tytułów z tej serii (!). Zamykający wystawę plakat “Wszyscy do Wisły” młodego artysty Jana Bajtlika, urodzonego w 1989 roku, jest świetną kontynuacją tradycji polskiej szkoły plakatu.

Plakaty prezentowane na wystawie pochodzą z kolekcji Galerii Plakatu Poster.pl działającej w budynku BUW, Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie.

Tekst i wybór plakatów: Ania i Darek Zgutka.

wernisaż: 6.12.2017, godz.18.00
wystawa czynna 6.12.2017-21.01.2018