VIII Ogólnopolski Festiwal Poetycki im. Wandy Karczewskiej

Już po raz ósmy Stowarzyszenie Promocji Sztuki "Łyżka Mleka" oraz Centrum Kultury i Sztuki zapraszają na Ogólnopolski Festiwal Poetycki im. Wandy Karczewskiej.

[Od: Pt. 16.11.] [Od: So. 17.11.]
Nd. 18.11. godz.: 11:00
Potrwa do: Nd. 18.11.

PIĄTEK

13:00 wernisaż festiwalowych wystaw prac Aleksandry Niemiec i Kacpra Kaźmierczaka

Aleksandra Monika Niemiec. Urodzona w maju 1998 roku w Kaliszu. Tegoroczna absolwentka Zespołu Szkół Techniczno-Elektronicznych w Kaliszu, kształcąca się na kierunku technik cyfrowych procesów graficznych. Swoje zainteresowanie zaczęła rozwijać w gimnazjum, zaczynając od rysowania fotorealistycznych portretów. Od dwóch lat zajmuje się grafiką komputerową, głównie fotomanipulacją. Tematem przewodnim jej prac jest umysł, emocje i wnętrze człowieka. Inspiracje czerpie z głowy i życia codziennego. Przyszłość wiąże z kontynuowaniem i poszerzaniem wiedzy na temat grafiki cyfrowej. Obecnie studentka Historii Sztuki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Kacper Kaźmierczak, uczeń klasy maturalnej Zespołu Szkół Techniczno-Elektronicznych w Kaliszu, kształcący się na kierunku technik cyfrowych procesów graficznych.

13:30 Najtrudniej podobno pisać o samym sobie. Adam Asnyk do Franciszka Kvapila.

Znany poeta czeski, Franciszek Kvapil, tłumacz poezji Adama Asnyka na język czeski, poprosił poetę o notkę biograficzną, którą chciał zamieścić w zbiorze wierszy. Odpowiedź Asnyka ze stycznia 1879 roku wraz z załączoną do listu Notatką biograficzną zamieścił „Przegląd Literacki” w 1897 roku (dzięki uprzejmości Kvapila). To dla badaczy życia poety bezcenne źródło wiedzy, a jeśli chodzi o dzieciństwo Asnyka, jedyne.

Spektakl jest próbą dokończenia tej notatki. Asnyk u kresu życia pisze jeszcze raz list do czeskiego przyjaciela (tekst: Aneta Kolańczyk).  Dopowiada to, co przemilczał wtedy, ale też podsumowuje swoje życie, pyta o przyszłość. Przywołuje rodzinę, przyjaciół, znajomych, którzy pojawiają się na scenie i odpowiadają (tekst: Izabela Fietkiewicz-Paszek).

Ta notatka, przeznaczona tylko dla oczu Kvapila, chce być swego rodzaju rozrachunkiem poety, myśliciela, filozofa, człowieka.

14:30 Zaułek Wydawniczy Pomyłka – Cezary Sikorski, Leszek Żuliński i Leszek Szaruga – rozmowę z autorami najnowszych książek Zaułka Wydawniczego Pomyłka prowadzi Beata Patrycja Klary

prof. dr hab. Leszek Szaruga (1946) poeta, krytyk, badacz literatury, prozaik, tłumacz poezji niemieckiej i rosyjskiej, wykładowca UW, autor ponad 70 książek, laureat nagrody Kościelskich oraz literackiej nagrody „Kultury” paryskiej. Może warto wspomnieć, że byłem redaktorem pism drugiego obiegu („Puls”, „Wezwanie”, „Wybór”) oraz współpracownikiem Radia Wolna Europa w latach 1979-1989.

Leszek Żuliński (1956) autor ponad 30 książek poetyckich i krytycznoliterackich, ponad 3 tys. publikacji prasowych, redaktor, dziennikarz prasowy i telewizyjny.Członek Honorowy Stowarzyszenia Promocji Sztuki Łyżka Mleka.

Cezary Sikorski (1957) studia filozoficzne na Uniwersytecie Wrocławskim (1980). Doktorat z nauk humanistycznych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza (1987). Wydał kilka książek poetyckich i eseistycznych. Założyciel i właściciel Zaułka Wydawniczego Pomyłka Współpracuje ze Stowarzyszeniem Promocji Sztuki Łyżka Mleka, którego jest członkiem założycielem.

15:30 Grupa poetycka Nurt – Anna Ewa Klimowicz, Joanna Małoszczyk, Anna Nawrocka, Krystyna Sławińska. Prowadzenie: Dorota Nowak

Co roku na festiwalu prezentujemy grupy literackie, zapraszaliśmy już poetów ze środowiska literackiego Gorzowa Wlkp., była sieradzka grupa Desant, SEminarium Literackie TenSamCel, kilkukrotnie prezentowali się twórcy związani Grupą Literyczną Na Kreche, tym razem cztery panie z Dolnośląskiej Grupy Literackiej NURT w rozmowie z zaprzyjaźnioną z naszym festiwalem Dorotą Nowak /informacje o grupie NURT/

16:30 recital Agnieszki Michalskiej i Agaty Plewińskiej z akompaniamentem Jana Derbiszewskiego

17:15 Karol Samsel i Roman Rojewski: Powrót do Karczewskiej po raz piąty

premiera Książki Wandy Karczewskiej, LUDZIE SPOD ŻAGLI, V tom naszej łyżkowej serii pn. POWRÓT DO KARCZEWSKIEJ, efekt wielomiesięcznej pracy Karola Samsela i Romana Rojewskiego. Spotkaniu towarzyszy prezentacja ilustracji autorstwa Krzysztofa Schodowskiego. Rozmowę poprowadzą Aneta Kolańczyk i Bogdan Zdanowicz.

p r z e r w a 

19:00 Uta Przyboś w rozmowie z Bogdanem Zdanowiczem m.in. o najnowszej książce pt.Tykanie

 

19:45 Marek Stachowiak, Tata jest od tego

Prezentacja debiutanckiej książki ubiegłorocznego jurora Turnieju Jednego Wiersza, zdobywcy statuetki Wandy Karczewskiej z 2016 r., Marka Stachowiaka.

Leszek Żuliński o książce Marka Stachowiaka

20:30 Zbigniew Waleryś, Mickiewicz a Wielkopolska

Zbigniew Waleryś w monodramie MICKIEWICZ A WIELKOPOLSKA

21:30 Grozak i Under the Table

GROZAK & UNDER THE TABLE
Under the table powstało w 2008 r. w Warszawie jako jednoosobowy projekt Rafała Koptonia. W początkowych założeniach miał być projektem tylko akustycznym, skupionym na pisaniu prostych piosenek, jednak z czasem do muzyki zaczęło wkradać się coraz więcej elektroniki. Muzykę charakteryzuje minimalizm i nostalgiczna atmosfera. W czerwcu 2018 r. do Rafała Koptonia dołączył Mateusz Sadowski  – gitara klasyczna. Spowodowało to powrót do bardziej akustycznych brzmień i kreowania, tajemniczej, poetyckiej atmosfery.

 


 

SOBOTA

11:00 (zapisy od 10:00) Turniej Jednego Wiersza  (patrz: regulamin)

15:00 Klub Twórczy Mikroscena – „Idąc” wg Krzysztofa Micha

Idąc – spektakl oparty został na poemacie Krzysztofa Micha pod tym samym tytułem, zrealizowany przez młodzież z Mikrosceny Staromiejskiego Domu Kultury pod kierunkiem Małgorzaty Graczyk w ramach projektu „Miejsce na Ziemi”. Jest opowieścią o nieustannej wędrówce ludzi w poszukiwaniu swojego mentalnego i duchowego domu. Jest narracją o ucieczce od zagrożenia i cierpienia ku nadziei, czy też podążaniu od ciemności – ku światłu. Muzyka Marcin Dutka, ścieżka dźwiękowa powstała w Studio Praga pod kierunkiem Pauli Sadowskiej, scenografia w wykonaniu młodzieży pod kierunkiem Bogumiły Niemirowskiej.

16:00 Podsumowanie sezonu, rozstrzygnięcie konkursu im. Rodziny Wiłkomirskich

17:00 Mirka Szychowiak w rozmowie z Karolem Samselem o swojej najnowszej książce pt. Trzeci Migdał.

W 2005 r. ukazał się jej debiutancki tomik Człap story. W 2010 r. zostały wydane dwa tomiki: Jeszcze się tu pokręcę (nominacja do Nagrody Literackiej Nike) oraz Proszę nie płakać (jako główna nagroda w OKP Malowanie słowem). We 2015 r. ukazał się czwarty tom poetycki – Gustaw znikąd oraz debiut prozatorski Gniazdozbiór. W 2016 r. ukazała się kolejna książka poetycka – Jakie to życie jest krępujące. W 2018 r. ukazał się 6 tom poetycki – Trzeci migdał. Publikuje w prasie literackiej, m.in. w Odrze, Autografie,Obrzeżach, Nowej Okolicy Poetów, Cegle, Szafie, Trumlu, Arteriach, Arkadii, Dyskursie. Laureatka kilkunastu ogólnopolskich konkursów poetyckich. Finalistka Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego im. J. Bierezina. Finalistka Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania. Jej teksty znajdują się w antologii dolnośląskiej literatury Rozkład jazdy oraz w Warkoczami. Antologia nowej poezji; przetłumaczone na język ukraiński ukazały się znalazły się w „Nielegalny prąd. Antologia wierszy wrocławskich i podwrocławskich w wyborze Jacka Bieruta”. Jej teksty tłumaczone były również na języki włoski, angielski (w dwujęzycznej antologii Free over blood w European Literature Network) oraz na rosyjski (miesięcznik „Nowaja Polsza”). Mirka Szychowiak  mieszka w Księżycach pod Wrocławiem.

Szychowiak jest poetką prawdziwą, dojrzałą, wrażliwą na urodę języka i dbającą o kunszt formy. Jej wiersze tchną świeżością, czyta się je z zainteresowaniem i przyjemnością, dają do myślenia. W pracy nad wierszem poetka trzyma się złotego środka – w klarowności jej wypowiedzi czuje się powiew klasycznego wiersza. /Urszula Kozioł/
Grzegorz Hetman rozmawia z Mirką Szychowiak

p r z e r w a

18:30 Robert Ryba Rybicki: Podręcznik naukowy dla onironautów (1998-2018)

Podręcznik naukowy dla onironautów to zbiór podsumowujący 20 lat pracy twórczej Roberta Rybickiego, jednego z najciekawszych współczesnych poetów polskich. Wiersze zostały wydane w prestiżowej serii Biura Literackiego „Dożynki”. W skład Podręcznika wchodzą następujące publikacje: Kod genetyczny (2000), Epifanie i katatonie (2003), Motta robali (2005), Stos gitar (2009), Gram, mózgu (2010), Masakra kalaczakra (2011) i Dar Meneli (2017) oraz wiersze publikowane czasopismach „Arkadia”, „Nowa Okolica Poetów”, „Kresy”, „Arterie”, „Cegła”, „Helikopter”, „Dwutygodnik kulturalny ArtPAPIER”, „Papier w dole” i innych, a także na stronach Fundacji im. Tymoteusza Karpowicza.

fragment książki na stronie wydawcy

Rozmowa Konrada Góry i Dawida Mateusza z Robertem Rybickim, towarzysząca premierze książki 

Charakterystycznym elementem twórczości Ryby jest prowokacyjność wymierzona w samą instytucję literatury, oparta na ciągłym definiowaniu poezji i zaprzeczaniu jej, podnoszeniu i obniżaniu jej rangi. Znajdziemy w jego wierszach poetykę charakterystyczną dla awangardowych manifestów, w tym liczne hasła, slogany czy próby nadawania nowych znaczeń środkom literackim”. „Rybicki zafascynowany jest możliwościami słowa, mowy, języka, którym nadaje nowe formy i role. Stawką w tej grze ustanawia ‚mówienie spoza systemu języka, spoza konwencji literackich. /z posłowia podpisanego przez Monikę Glosowitz, Dawida Kujawę i Jakuba Skurtysa/

W XXI wieku nie mieliśmy w Polsce poety tak znakomitego, a jednocześnie tak bardzo spychanego na margines. Poety eksplorującego tereny własnej podmiotowości, świadomości, jaźni – poety, dla którego ‚eksperyment jest obowiązkiem’, który wręcz nie ma dla siebie litości w poświęceniu dla literatury – kogoś, komu bardzo zależy na ‚prawdziwej sztuce’ w czasach, kiedy większość piszących dużo bardziej od literatury skupia się na tzw. karierze literackiej. /Dawid Mateusz, redaktor książki/

19:15 Magdalena Gałkowska w rozmowie z Beatą Patrycją Klary opowie o najnowszej książce pt. Bestia i powódź

Magdalena Gałkowska, rocznik 1975, wydała trzy książki poetyckie, obecnie wydaje czwartą, laureatka kilku konkursów poetyckich, stypendystka Marszałka Województwa Wielkopolskiego w dziedzinie kultury, publikowała w różnych miejscach np. w środkach komunikacji miejskiej w Łodzi. Pracuje w korporacji. Mieszka w Poznaniu. Autorką zdjęcia na plakacie jest Daria Kompf Fundacja Duży Format

Gałkowska podaje nam rzeczywistość „na ostro”. Pisze odważnie. Obnaża. W tych wierszach nie ma miejsca na niepotrzebne słowa. Każdy z nich jest jak pocisk, który nas przeszywa. Nosimy w sobie nasze historie. Prywatne opowieści.  Wiersze Gałkowskiej sprawiają wrażenie, że ich autorka wie o nas wszystko. Poznała nas lepiej, niż my sami poznaliśmy siebie. Dlatego zapomnijcie Państwo, na chwilę, o innych. Czytajcie Gałkowską! /Marcin Zegadło/

20:00 Tribute to Marek Kołodziejski i Jerzy Suchanek

20:30 Elżbieta Lipińska w rozmowie z Anetą Kolańczyk o najnowszej książce poetyckiej pt. Kamienie

Elżbieta Lipińska, poetka, prawniczka, urodzona w Warszawie, mieszka we Wrocławiu. Wydała  pięć książek poetyckich: „Pożegnanie z czerwienią”(2007), „Maj to łagodny miesiąc”(2008), „Rejestry”(2011), „Na końcu języka” (2013), „Kamienie” (2017). Laureatka kilku konkursów poetyckich, w tym Tyskiej Zimy Poetyckiej.

Wiersze Elżbiety Lipińskiej zamieszczone zostały także w antologiach „Wschód-Zachód. Wiersze z Ukrainy i dla Ukrainy” (2014) i „Przewodnik po zaminowanym terenie” (2016). Wiersze w tłumaczeniu znalazły się w „Anthologii#2” wydanej przez Oficynę Off_press w Londynie (2009). Publikowane były również w prasie literackiej, jak Odra, Autograf, Red,Fraza, Cegła, Wakat, Portret, Rita Baum i Gazecie Wyborczej. Strona autorska

Jacek Bierut o książce KamienieElżbieta Lipińska napisała zaskakującą książkę. Na podstawie opowieści, zdjęć, wspomnień i pogłębionych obserwacji stworzyła album rodziny polskich Żydów w sekwencji wydarzeń na przestrzeni dwudziestego wieku i współcześnie. Książka, oczywiście, nie odkrywa żadnych nieznanych dotąd wątków wielu podobnych historii. Jednak ich zebranie w tak pieczołowity sposób i opracowanie, w którym korzysta się przede wszystkim z możliwości, jakie wypracowała poezja polska od 1989 roku, daje zupełnie świeży i nowatorski efekt. Choćby holokaust pokazany współczesnym językiem i za pomocą nowoczesnych środków wyrazu, staje się doświadczeniem możliwym do niemal cielesnego poznania przez współczesnego młodego Polaka. Tak się dzieje również w przypadku innych zakrętów polskiej historii. Fakt, że wiersze opatrzone są fotografiami bohaterów i sam sposób komunikowania się osób mówiących w wierszach, sprawia, że niejednokrotnie mamy wrażenie obcowania z publicystyką najwyższych lotów, choć wciąż wiemy, że czytamy poezję. Poezję szczególną, bardzo ciekawie rozwiązującą problem wielu współczesnych poetów z radzeniem sobie z „kategorią szczerości”.

 

finał festiwalu i rozstrzygniecie turnieju

22:00 nocny koncert Urszuli Makosz z zespołem

więcej informacji: Pieśni Sefardyjskie Urszula Makosz, zapraszamy również do odwiedzenia strony z koncertu Urszuli Makosz sprzed roku

 


 

NIEDZIELA

niedzielne prezentacje kaliskie

11:00 Aneta Kolańczyk i Anna Sita. Aneta Kolańczyk wydała w 2018 r. 3 książki, jedną we współautorstwie z Anną Sitą. Spotkanie z obiema paniami i ich twórczością poprowadzą Beata Wicenciak i Iza Fietkiewicz-Paszek

Aneta Kolańczyk – kaliszanka od pokoleń. Autorka książek, artykułów i  audycji radiowych dotyczących literatury i literatów Wielkopolski, a także piosenek i recenzji. Współtworzy, jako autorka tekstów, zespół Rozmark Cafe. Animatorka kultury, społeczniczka. Na co dzień nauczycielka języka polskiego w Zespole Szkół Techniczno-Elektronicznych w Kaliszu, pomysłodawczyni i współautorka programu „Z kulturą przeciw wykluczeniu”. Pod pseudonimem Teresa Rudowicz wydała trzy książki poetyckie. Debiutancki tom pt. „Podobno jest taka rzeka” został wyróżniony w 53 konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejszą Książkę Roku 2012. Jurorka konkursów poetyckich w tym Konkursu Poetyckiego im. Rodziny Wiłkomirskich. Członkini Zarządu Stowarzyszenia Promocji Sztuki Łyżka Mleka i współorganizatorka Ogólnopolskiego Festiwalu Poetyckiego im. Wandy Karczewskiej odbywającego się w Kaliszu od 2011 r. Trzykrotna laureatka Nagrody Prezydenta Miasta Kalisza. Stypendystka Marszałka Województwa Wielkopolskiego w dziedzinie kultury.

Anna Sita o sobie:

Jestem pasjonatka plastyczną, czyli nie artystką, a osobą znajdującą wielką radość w różnych działaniach plastycznych. Wykształciłam się częściowo, tzn. liceum plastyczne oraz rozpoczęte, ale nie ukończone, malarstwo na poznańskiej ASP. Pracuję w szkle, poddaję je cięciu i grzaniu techniką fusingu, a ono odwdzięcza mi się przedmiotami, które cieszą nie tylko moje oko. Od wielu lat zajmuję się również ceramiką, potocznie zwana artystyczną, to pasja, którą zakaził mnie mąż. Jest jeszcze ilustracja, czyli najprzyjemniejsza forma kontaktu z dziećmi. Przez krótki czas pracowałam jako animator oraz dekorator w poznańskim studiu filmów animowanych.

strona unikatowe kafelki na fb, strona unikatowe kafelki, strona wirtualnej galerii prac Kazimierza Sity i Anny Sita

 

11:45 Anna Tabaka i rozmowa z Beatą Wicenciak i Izabelą Fietkiewicz-Paszek o najnowszej książce pt. Wszystko dla pań

W październiku 2018 premierę miała książka „Wszystko dla pań. Alternatywny przewodnik po Kaliszu i okolicy” autorstwa Anny Tabaki, z ilustracjami Przemysława Dunaja. To pierwsza książka, która przedstawia sylwetki kaliszanek oraz ich oczami pokazuje „najstarsze miasto w Polsce”. Łyżka Mleka jest dumnym wydawcą tej publikacji! ⇒ informacje o książce i autorce

12:30 ks. Adam Kraska w rozmowie z Beatą Wicenciak i Izabelą Fietkiewicz-Paszek o najnowszej książce pt. Wrzesień mijania.

 

Wewnętrzny pakt poety z kapłanem owocuje dykcją, w której atrybuty, rekwizyty, ale i formy języka religijnego podlegają osobliwym reinterpretacjom; poeta przenicowuje sensy, próbując wskazywać na zaklęte w nich paradoksy, a czasem po prostu na nieoczywistości czy niuanse, które tak łatwo przeoczyć. Stąd subtelne koncepty oparte na wnikliwym do-rozumieniu pojęć i wykorzystaniu bogactwa ich wieloznaczności, pozwalające budować celne frazy, jak choćby w tych efektownych, niemal aforystycznych fragmentach: „wobec odejść wiecznych zawsze brak pochówków” (Z teologii), „nieśmiertelność ukryta w cmentarnych krzyżach” (Moja pokraczna modlitwa), w niezwykle nośnych wersach o Bogu: „za daleki i niepoprawnie bliski / niepojęty a nadęcie pojmowany / niewypowiedziany a przegadany / dialektem sakralnego kiczu” (Moja pokraczna modlitwa) czy w pozornie prostych i lekkich, a tak naprawdę pogłębionych rozważaniach epistemologicznych: „nie pytam o więcej / więcej to brak największy / nie szukam bardziej / na cóż malować dzieło namalowane / nie idę dalej / kiedy ze szczytu droga jedyna powrotna” (Dość). /ze wstępu Izabeli Fietkiewicz-Paszek/