#ZostańWDomu – PIANO.PL D. Miśkiewicz, W. Nahorny, B. Hołownia, M. Tokaj, B. Dworak String Quartet – koncert online

#ZostańwDomu
Fragmenty koncertu PIANO.PL, który odbył się podczas Festiwalu Pianistów Jazzowych w Kaliszu dnia 26 listopada 2017 r.
Dorota Miśkiewicz, Włodzimierz Nahorny, Bogdan Hołownia, Michał Tokaj, Bartosz Dworak, Marcin Hałat, Bartosz Korus, Marcin Mączyński.
Dołącz do nas 9 maja o godzinie 21.00 na kanałach społecznościowych Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu. W 100% on-line. Zapraszamy!

[Od: So. 09.05.]
foto Jakub Seydak

foto Jakub Seydak

DOROTA MIŚKIEWICZ PIANO.PL
Dorota Miśkiewicz – śpiew
Włodzimierz Nahorny – fortepian
Bogdan Hołownia – fortepian
Michał Tokaj – fortepian

Bartosz Dworak String Quartet:
Bartosz Dworak – skrzypce
Marcin Hałat – skrzypce
Bartosz Korus – altówka
Marcin Mączyński – wiolonczela

Dorota Miśkiewicz, nasza wspaniała wokalistka (okazjonalnie także skrzypaczka), koncertem PIANO.PL składa hołd polskiej pianistyce. Fortepian to polska specjalność, spośród wielu doskonałych muzyków, to właśnie pianiści wiodą w Polsce prym. Jako, że gatunkiem jej najbliższym jest jazz, artystka podkreśla nade wszystko dokonania polskich pianistów jazzowych, którzy spektakularnie podążają drogą wyznaczoną niegdyś przez światowej sławy muzyka, Krzysztofa Komedę. Drogą wyznaczoną także przez Fryderyka Chopina, który był nie tylko znakomitym kompozytorem, pianistą, ale i… improwizatorem!
Koncert PIANO.PL jest kontynuacją bezprecedensowego wydarzenia zrealizowanego w maju 2016 roku w Warszawie, podczas którego na jednej scenie wraz z Dorotą Miśkiewicz zaprezentowali się Leszek Możdżer, Włodzimierz Nahorny, Marcin Wasilewski, Grzegorz Turnau, Andrzej Jagodziński, Bogdan Hołownia, Krzysztof Herdzin, Dominik Wania, Michał Tokaj, Piotr Orzechowski, Tomasz Kałwak, Lutosławski Piano Duo (Bartek Wąsik i Emilia Sitarz), Atom String Quartet oraz gościnnie Henryk Miśkiewicz.

foto Jakub Seydak

foto Jakub Seydak

Płyta CD I DVD z rejestracją koncertu miała swoją premierę 28 października 2017 wywołując ogromne uznanie krytyków i środowiska muzycznego, które przełożyło się na przyznanie płycie następujących nagród i wyróżnień, m.in. nomimacje do Fryderyka 2016 w kategoriach Jazzowy Artysta Roku i Jazzowy Album Roku, podwójne zwycięstwo w ankiecie Jazz Top 2016 czytelników magazynu „Jazz Forum”: Album Roku i Wydarzenie Roku, nominacja do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2016 w kategorii Osobowość Roku.
Na płycie nagrane zostały piosenki należące do kanonu polskiej muzyki, a ich wybór podyktowany został osobistymi sympatiami Doroty, subiektywnym odczuwaniem muzyki i tekstu: „Krótka bajka”, „Nie jest źle”, „Ostatni”, „Bądź mi tatą”, „Tak jak w kinie”, „Rebeka”, „Pragnę być jeziorem”, „Sprzedaj mnie wiatrowi”, „La valse du mal”, „Spokojne życie”, „Gram o wszystko”, „Jej portret”, skomponowane przez Krzysztofa Komedę, Jerzego Wasowskiego, Zygmunta Białostockiego, Jerzego Dudusia Matuszkiewicza, Zbigniewa Namysłowskiego, Włodzimierza Nahornego, Stanisława Sojkę, Grzegorza Turnaua i Edytę Bartosiewicz.
Decyzje aranżacyjne dotyczące wybranych utworów pozostawione zostały pianistom. Niektóre aranżacje są zaskakujące, pokazują nowe oblicze mniej lub bardziej znanych piosenek, inne dążą do prostoty, nie odbiegając znacznie od oryginałów. Jedne i drugie zachwycają!

foto Jakub Seydak

foto Jakub Seydak

„Zaproszeni do współpracy pianiści stanowią swoisty panteon mistrzów interpretacji i improwizacji – pisał na łamach „Jazz Forum” w pięciogwiazdkowej recenzji Piotr Kałużny. „Każdy z nich stworzył swoją grą interesujący, sobie właściwy świat dźwięków, zaskakujący wyobraźnią i konsekwencją realizacji… Ale tak na prawdę, to Dorota Miśkiewicz swoją barwą głosu, muzykalnością i interpretacją jest tym wykonawcą, który łączy te mocno zindywidualizowane światy dźwięków w jedną, zróżnicowaną w nastrojach, ale jednorodną stylistycznie opowieść.”

Zaproszeni goście reprezentują trzy różne pokolenia: Nahorny – rocznik 1941, Hołownia – 1957, Tokaj – 1974. Każdy z nich demonstruje inny, oryginalny styl i unikalne brzmienie, ale łączy ich głęboka wrażliwość na muzykę, fantazja improwizatorska, wszechstronne zainteresowania i rzadka umiejętność akompaniowania wokalistom. Każdy zasługuje na miano „poety fortepianu”. Piotr Kałużny tak lapidarnie komentował w „Jazz Forum” ich wkład do projektu Doroty Miśkiewicz:

„Michał Tokaj pokazał swoją impresjonistyczną wrażliwość połączoną z jazową wirtuozerią. (…) Bogdan Hołownia – dowcipną, pełną eklektycznych skojarzeń, kreację. (…) Włodzimierz Nahorny – słowiańską naturę swej gry.”

Dołącz do naszego wydarzenia na facebook: #ZostańWDomu – DOROTA MIŚKIEWICZ PIANO.PL – koncert online