W minioną sobotę, 1 października, a zatem w Dniu Muzyki, tak naprawdę zamknięto tegoroczną edycję Międzynarodowego Festiwalu „Chopin w barwach jesieni”. Tydzień po głównej części imprezy organizatorzy zaproponowali koncert – Epilog, połączony z podsumowaniem pierwszej edycji konkursu poetyckiego poświęconego Fryderykowi Chopinowi.
35. Międzynarodowy Festiwal „Chopin w barwach jesieni” rozpoczął się w Ostrowie pianistycznymi recitalami Pawła Kowalskiego i Szymona Nehringa. Z przyczyn niezależnych od organizatorów inauguracyjny koncert nie miał symfonicznego charakteru, bowiem nie wzięła w nim udziału Orkiestra Filharmonii Poznańskiej. Zakontraktowani soliści dali jednak dwa potężne recitale fortepianowe, które ogromnie spodobały się festiwalowej publiczności. Ten wieczór był konfrontacją pianistycznej młodości z dojrzałością. W części pierwszej utwory Ignacego Jana Paderewskiego, Fryderyka Chopina i Ludwiga van Beethovena grał Paweł Kowalski, 51-letni w tej chwili artysta, który nie tylko po raz kolejny przyjął zaproszenie od organizatorów festiwalu, ale także rolę tegorocznego pianisty-rezydenta. W części drugiej zaprezentował się 21-letni Szymon Nehring, finalista – przypomnijmy – zeszłorocznego Konkursu Chopinowskiego. W jego wykonaniu usłyszeliśmy etiudy, mazurki i jedną z fantazji Fryderyka Chopina. W korytarzach Ostrowskiego Centrum Kultury tradycyjnie zaprezentowano Międzynarodową Wystawę Ekslibrisu Muzycznego, która tym razem podkreślała pięćsetlecie polskiego ekslibrisu.
Od piątku do niedzieli festiwalowe wydarzenia rozgrywały się już w południowowielkopolskim sanktuarium muzyki Chopinowskiej, czyli w pałacu w Antoninie. Tam – trzeba przyznać – muzyka najwybitniejszego polskiego kompozytora brzmi w szczególny sposób. Niemała w tym zasługa urokliwego wnętrza myśliwskiej rezydencji, gdzie wciąż – potwierdzają to koncertujący tam artyści – unosi się duch Wielkiego Romantyka. Co roku bohaterowie i organizatorzy festiwalu dziękują Fryderykowi Chopinowi za jego dzieła składając w piątkowe popołudnie kwiaty pod jego antonińskim pomnikiem. Tam też uroczystego otwarcia festiwalu dokonali Dariusz Grodziński, dyrektor Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu oraz Cezary Nowakowski, prezes Stowarzyszenia Wielkopolskie Centrum Chopinowskie – Antonin w Ostrowie Wielkopolskim, przedstawiciele organizatorów tej wieloletniej i prestiżowej imprezy.
Pałacowe wydarzenia koncertowe mistrzowskim recitalem rozpoczął Alexei Botvinov. Ukraińska pianista oprócz nokturnów i ballady Chopina wykonał Wariacje Goldbergowskie Bacha. W salonie Radziwiłła zagrał również hiszpański duet Albert Diaz i Xavier Mut, którego obecność pozwoliła organizatorom wyeksponować wątki z biografii i twórczości kompozytora związane z jego pobytem w Valldemossie na Majorce.
W Antoninie występowali, oczywiście, nie tylko pianiści – warto odnotować świetny występ Meccore String Quartet, który zaprezentował się wraz z pianistą Pawłem Kowalskim. Niewątpliwą pozamuzyczną atrakcją był udział popularnej aktorki, Katarzyny Herman, która w koncercie „Chopin w aksamicie nocy” wcieliła się w George Sand. W koncercie specjalnym pojawili się również muzycy-debiutanci gorąco oklaskiwani przez tyleż wymagającą, co zawsze życzliwą antonińską publiczność.
W ramach festiwalu odbyła się również promocja książki dr Bożeny Szmid-Adamczyk „Dziedzictwo Fryderyka Chopina”. To jedna z najnowszych publikacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego poświęcona największej w świecie prywatnej kolekcji chopinowskiej w Valldemossie na Majorce. Z kolei przechadzając się po pałacowych galeriach można było podziwiać „Chopinowskie impresje” autorstwa Marty Rak-Podgórskiej. Na ekspozycję warszawskiej artystki złożyło się około 20 dzieł wykonanych pastelami, których impresjonistyczny charakter pięknie korespondował z ulotnością muzyki.
Ostatnim punktem czterodniowego święta był recital Pawła Wakarecego. Młody, ale uznany polski pianista zagrał nie tylko Chopinowskie polonezy, preludia i walce, ale także „Karnawał op. 9” Roberta Schumanna – dzieło składające się z 21 krótkich utworów reprezentujących zamaskowanych biesiadników, uczestników zabawy poprzedzającej Wielki Post.
Koncert-Epilog był zgrabnym połączeniem muzyki i słowa. Utwory Wielkiego Romantyka, między innymi preludia, scherza, walce, nokturny i polonezy, interpretowało troje pianistów: Joanna Marcinkowska, profesor nadzwyczajna poznańskiej Akademii Muzycznej, Adam Podskarbi, wykładowca WPA UAM w Kaliszu oraz Carl Petersson ze Szwecji, który związany jest z Akademią Muzyczną we Wrocławiu. Był to również wieczór, podczas którego można było poznać laureatów I Ogólnopolskiego Poetyckiego Konkursu Chopinowskiego „Hymn zachwytu”.
foto Mikołaj Leraczyk, Robert Kuciński, Hanna Olejnik.
KONCERT INAUGURACYJNY

Paweł Kowalski

Szymon Nehring

Jan Popis, dyrektor artystyczny festiwalu
UROCZYSTOŚĆ OTWARCIA FESTIWALU

Krystyna Pietranek-Kulis

Marta Rak-Podgórska autorka wystawy

Uroczystośc złożenia kwiatów pod pomnikiem F. Chopina
MISTRZOWSKI RECITAL FORTEPIANOWY

Alexei Botvinov (Ukraina)
PROMOCJA KSIĄŻKI

dr Bożena Schmid-Adamczyk
DUET FORTEPIANOWY

Albert Diaz i Xavier Mut
KONCERT SPECJALNY „Chopin w aksamicie nocy”

Marta Korydkiewicz i Rafał Mokrzycki

Adam Goździewski

Krzysztof Książek

Katarzyna Herman
KONCERT KAMERALNY

Meccore String Quartet
FINAŁOWY RECITAL FORTEPIANOWY

Paweł Wakarecy