IX Ogólnopolski Festiwal Poetycki im. Wandy Karczewskiej – relacja

10 listopada 2019

Już po raz dziewiąty Stowarzyszenie Promocji Sztuki „Łyżka Mleka” oraz Centrum Kultury i Sztuki zaprosili na Ogólnopolski Festiwal Poetycki im. Wandy Karczewskiej. W dniach 8-10 listopada 2019 czekało Nas kilkadziesiąt godzin bliskich spotkań z literaturą, muzyką, fotografią, obrazem, teatrem. Rozmowy z twórcami, koncerty, wystawy, Turniej Jednego Wiersza, rozstrzygnięcie konkurów, podsumowanie sezonu, kilka premier, kilka wspomnień, a do tego Duch Opiekuńczy Patronki Festiwalu.

Jak co roku – festiwalowym wydarzeniom towarzyszyła wystawa, tym razem była ona szczególna – prace uczestników warsztatów artystycznych One Day in Calisia.

IX Ogólnopolski Festiwal Poetycki im. Wandy Karczewskiej. Wernisaż warsztatów artystycznych One Day in Calisia.

Opublikowany przez Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu Piątek, 8 listopada 2019

Festiwal rozpoczęliśmy od spotkania z poetą, który jest z nami od pierwszej edycji festiwalu i towarzyszy co roku Festiwalowi, czyli Leszkiem Żuliński.

IX Ogólnopolski Festiwal Poetycki im. Wandy Karczewskiej. Rozmowa z Leszkiem Żulińskim.

Opublikowany przez Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu Piątek, 8 listopada 2019

Rozmowę z Leszkiem Żulińskim o jego najnowszej książce pt. WIERSZE Z LAMUSA poprowadził Bogdan Zdanowicz.

Te wiersze zbierały się przez kilka ostatnich lat. Kilka z nich było już publikowanych, ale większość leżała w lamusie.Specyfikują się one tradycyjną, niemodną dziś dykcją, a przecież od długiego czasu tzw. nowa poezja wyszukuje nowych i wciąż innych „oryginalności” i niemal każdy, kto pisze wiersze, szuka dziś niepowtarzalnego , wyróżniającego go z tłumu języka i wyobraźni. I ja to doceniam. Ośmielam się jednak w tym tomiku być „staromodny”, bowiem mimo to te wiersze mają (przynajmniej dla mnie) coś istotnego do powiedzenia. Niechaj ten argument za mną stoi.

Kolejnym naszym gościem była także poetka – Beata Patrycja Klary, laureatka drugiej edycji Turnieju Jednego Wiersza z 2012 roku i – tradycyjnie dla naszego turnieju – jurorka jego kolejnej edycji.

Z autorką porozmawialiśmy o najnowszej książce poetyckiej pt. Martwia, w spotkaniu wziął także udział wydawca, Cezary Sikorski.

Następnie na festiwalowej scenie pojawił się żołnierz i poeta, Maciej Filipek (ur. 1982), w towarzystwie Marcina Królikowskiego. Najnowsza jego książka (Formalina) ukaże się w październiku nakładem wydawnictwa Domu Literatury w Łodzi jako wyróżnienie w konkursie organizowanym przez Instytut Literatury w Krakowie i (słowami autora) będzie to „zapis przeżyć wewnętrznych po stracie ojca, z którym nie było kontaktu przez 18 lat”. Pierwszy tomik (wydany w 2014 r. przez Stowarzyszenie Żywych Poetów w Brzegu i wyróżniony przez jury konkursu Złoty Środek Poezji w Kutnie), Rezystory, dotyczył w dużej mierze życia wojskowego, podobnie będzie z kolejną planowaną książką pt. Spłonka. Filipek jest laureatem kilku konkursów poetyckich, publikował w pismach papierowych oraz w magazynach internetowych.

Po rozmowie z Maciejem Filipiem wiersze z ostatniej książki poetyckiej pt. POGAŃSKIE MORZE opowiedział Paweł Kozioł, poeta i krytyk literacki, związany z warszawskim Staromiejskim Domem Kultury, współredaktor kwartalnika literackiego Wakat, od 2008 r. doktor nauk humanistycznych ze specjalizacją w średniowiecznych kronikach, szachista, współautor (wraz z Austriakiem Edmundem Moshammerem) programu szachowego Glass oraz autor programu Rodent . Rozmowę poprowadziła Joanna Chachuła.

Po wierszach przyszedł czas na… kolejne premierowe spotkanie Festiwalu, czyli rozmowę z Michałem Czają – poetą, krytykiem literackim, wykładowcą, pracownikiem Instytutu Badań Literackich, redaktorem magazynu literackiego „Wakat”. Rozmowę o najnowszej książce poety, a także o biopoetyce poprowadziła Joanna Chachuła.

Kolejna rozmowa z Natalią Malek była jej debiutem na Festiwalu. Publiczność gorąco przyjęła poetkę, kuratorkę wydarzeń literackich, autorkę książek poetyckich Pracowite popołudnia (2010), Szaber [z ilustracjami Joanny Grochockiej] (2014) oraz Kord [z fotografiami Anny Grzelewskiej] (2017). Rozmowę poprowadziła Beata Patrycja Klary.

Tradycyjnie piątkowy festiwalowy wieczór to był czas na spotkanie z teatrem. W tym roku: TU WIELOPOLE wg Tadeusza Kantora w opracowaniu scenariusza i reżyserii Macieja Michalskiego i wykonaniu kaliskich artystów amatorów ze Stowarzyszenia Inicjatyw Teatralnych „Mundi” przy kaliskim Klubie „Serbinów” KSM oraz Teatrze na Widoku.

Tym akcentem zakończyliśmy pierwszy dzień Festiwalu. Natomiast w sobotę czekał na nas, tradycyjny już Turniej Jednego Wiersza!

Każda edycja festiwalu to także okazja na prezentację własnej twórczości – czyli udział właśnie w Turnieju Jednego Wiersza.
Pula nagród była niemała – 4 tys. zł, a poza nagrodą finansową można było zdobyć unikatową statuetkę, co roku na nowo projektowaną i wykonywaną przez kaliskiego rzeźbiarza, Włodzimierz Ćwira.

Jury Turnieju w każdej edycji jest inne, tradycją stało się przy tym, że zapraszamy do składu laureata ubiegłorocznego turnieju (tym razem to poeta z Tarnowskich Gór, Grzegorz Kielar). Zmagania były zacięte, wysłuchano 39. wierszy, a wyniki poznaliśmy… kilka godzin później.

Wcześniej jednak – co także jest już tradycją – podsumowaliśmy krótko sezon Stowarzyszenia Promocji Sztuki „Łyżka Mleka” współorganizatora Festiwalu, czyli wszystko, co działo się od ubiegłorocznej edycji do listopada 2019. Odczytany został także werdykt konkursu na wiersz-ekfrazę do pracy Tadeusza Kulisiewicza.

Pierwszą popołudniową propozycją poetycką było spotkanie z właścicielką i autorkami wydawnictwa ANAGRAM. Magdalena Koperska kilkukrotnie prezentowała na festiwalu anagramowe książki i ich autorów, tym razem mieliśmy przyjemność rozmowy z Joanną Wicherkiewicz i Katarzyną Zwolską-Płusą o ich najnowszych tomach poetyckich. Trzecią bohaterką spotkania była książka Józefa Czechowicza pt. Prowincja noc. Rozmowę poprowadzili Izabela Fietkiewicz-Paszek i Karol Samsel.

W festiwalowe sobotnie popołudnie gościliśmy – także po raz kolejny na festiwalu – Marcina Królikowskiego, który w rozmowie z Karolem Samselem opowiedział o swojej drugiej książce, zbiorze tekstów pisanych wierszem i prozą pt. NIELUDZKA RĘKA. Wydanie tej książki to nagroda w Konkursie Literackim Miasta Gdańska im. Bolesława Faca za rok 2018. Warto wspomnieć, że Marcin Królikowski jest z nami od 3. edycji festiwalu, dwa lata temu wygrał Turniej Jednego Wiersza i wyjechał z Kalisza ze statuetką Wandy Karczewskiej, a w ub. r. – zgodnie z turniejową tradycją – zasiadł w jury kolejnej edycji TJW.

Następnie zaprosiliśmy miłośników literatury na kolejne spotkanie z Karolem Samselem, można powiedzieć: weteranem naszego Festiwalu – laureatem pierwszej edycji Turnieju Jednego Wiersza z 2011 roku, jurorem w kolejnej edycji, wielokrotnym gościem, ale i prowadzącym wiele festiwalowych spotkań, wykładów, paneli dyskusyjnych. Karol Samsel to także redaktor serii wydawniczej pt. Powrót do Karczewskiej, która od lat przypomina twórczość i sylwetkę patronki festiwalu.
Rozmowę z poetą prowadziła Izabela Fietkiewicz-Paszek. Jej tematem była najnowsza książka poetycka, o której tak piszą krytycy:

Można się nie zgadzać z nihilistycznymi wiwisekcjami, brutalnymi skojarzeniami i wyznaniami bohatera-autora, ale nie można przejść obojętnie wobec takiego oczyszczającego dynamitu emocji, neurotycznych analiz, intelektualnych skojarzeń, które z intymnego tekstu wyznawczego tworzą wieloznaczny i radykalny utwór wykraczający poza bezpieczną literaturę. (Kazimierz Brakoniecki)

Piękno Autodafe rodzi się z katastroficznej problematyki, z walki rozgrywającej się między Erosem a Tanatosem. Poza tym wszystkim to także hipermetaforyczny poemat rozkwitająco-obumierający. Rzecz niezmiernie ciekawa. (Przemysław Koniuszy)

Czytelnik odkrywa totalną przypadkowość, jednak tok literackiego przekazu przebiega zgodnie z planem. Projekt mistyczny łączy się tutaj z perwersyjnym odsłanianiem tekstualności. (Anna Łozowska-Patynowska)

Trzeba stawiać opór, dawać odpór, bo dopiero w takim zderzeniu wyświetla się cień znaczenia albo wirująca gwiazda Nietzschego. To oznacza, że jest to poezja doświadczenia. (Piotr Mitzner)

W kolejnym punkcie programu po raz pierwszy na Festiwalu mogliśmy poznać poetkę i prozaiczkę Justynę Bargielską, z którą porozmawialiśmy o najnowszej książce poetyckiej pt. Dziecko z darów.

Justyna Sobolewska o tej książce napisała:

„Dziecko z darów”, nowa poetycka książka Justyny Bargielskiej jest jedną z jej najlepszych obok „Dwóch fiatów” czy „Bach for my baby”. Kto tak pisze o żałobie, o miłości, o dzieciach i o Matce Boskiej? Madonna to „żelazna bogini miłosierdzia”. (…) Ironia Bargielskiej łączy najodleglejsze zjawiska, cały czas wyłania się tu też podszewka rzeczywistości, czyli utrata, żałoba, rozpad. Niezwykłe, ile może się wydarzyć w obrębie jednego wiersza, tak jak w „Zrodzona niestworzona”, w którym córka rozmawia z Siri, a matka patrzy na córkę i widzi, jak piękna będzie w przyszłości. To właśnie dzieci są na pierwszym planie w tej książce, ich niezależność, wyobraźnia, ich umiejętność łączenia wszystkiego ze wszystkim. W dzieciach powraca nasze dzieciństwo, a wiersz „Na dzieci (spojler)” to jeden z najważniejszych wierszy, jakie o dzieciach w ogóle napisano. (…)

[fragment recenzji, Polityka 36.2019 (3226), 03.09.2019; Afisz. Premiery; s. 80]

Aby po raz kolejny podkręcić atmosferę, tym razem zaserwowaliśmy wieczór dwóch autorek, Joanny Muller (poetki, eseistki, redaktorki) i Joanny Łańcuckiej  (malarki, graficzki, pisarki), które w rozmowie z Karolem Samselem i Marcinem Królikowskim opowiedziały – m.in. – o wspólnej książce pt. WARUJ, poemiksie, czyli połączeniu poezji i komiksu.

Polecamy fragment relacji wideo, warto samemu przekonać się dlaczego prowadzący tę rozmowę w jej trakcie przyodziali różowe, królicze uszy :).

IX Ogólnopolski Festiwal Poetycki im. Wandy Karczewskiej. Wieczór dwóch autorek, JOANNY MULLER (poetki, eseistki, redaktorki) i JOANNY ŁAŃCUCKIEJ (malarki, graficzki, pisarki), które w rozmowie z Karolem Samselem i Marcinem Królikowskim

Opublikowany przez Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu Sobota, 9 listopada 2019

Po tej niezwykle ciekawej, ale jakże zaskakującej w pewnych aspektach rozmowie nastąpiło to, co nieuniknione, czyli ogłoszenie wyników Konkursu Jednego Wiersza!

IX Ogólnopolski Festiwal Poetycki im. Wandy Karczewskiej. Ogłoszenie wyników Turnieju Jednego Wiersza.

Opublikowany przez Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu Sobota, 9 listopada 2019

Raz jeszcze gratulujemy laureatom i na dowód, że całość została przeprowadzona „Lege artis”, załączamy protokół.

Tradycyjnie zwycięzca miał możliwość raz jeszcze zaprezentować swój zwycięski utwór.

Wiersz Macieja Filipka, zwycięzcy Konkursu Jednego Wiersza podczas IX Ogólnopolskiego Festiwalu Poetyckiego im. Wandy Karczewskiej.

Opublikowany przez Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu Wtorek, 12 listopada 2019

Na koniec tego dnia, w jesienny, sobotni wieczór zaprosiliśmy na koncert – tym razem był to recital Duetu Kasprowicz i Marinczenko. W programie usłyszeliśmy utwory Włodzimierza Wysockiego, Jacka Kaczmarskiego, Leonarda Cohena oraz autorskie utwory m.in. do wierszy Andrzeja Bursy i Jana Kasprowicza.

IX Ogólnopolski Festiwal Poetycki im. Wandy Karczewskiej. Recital DUETU KASPROWICZ i MARINCZENKO.

Opublikowany przez Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu Sobota, 9 listopada 2019

Od kilku lat Festiwal rozrósł się do imprezy trzydniowej, w tym roku również mieliśmy kilka interesujących niedzielnych propozycji – i cichą nadzieję, że świąteczny poniedziałek zatrzyma naszych gości w Kaliszu do końca. Ostatni dzień – to także już tradycja – w niemal całym programie był „kaliski”, a zaczęliśmy od spotkania z Magdaleną Krytkowską, z którą Aneta Kolańczyk porozmawiała o najnowszej książce: Dziennik pisany jutro.

Magdalena Krytkowska, od 2011 r. członkini Stowarzyszenia Promocji Sztuki „Łyżka Mleka”, jest obecna na festiwalu od samego początku, zarówno jako moderatorka spotkań, jak i autorka (m.in. promowała na festiwalu tomik wydany w serii Biblioteka Łyżki Mleka pt. Szuflada świętej Anny).

W „Dzienniku pisanym jutro” zaleźliśmy krótkie felietony z lat 1990-2018 o wielkopolskim miasteczku, jego historii, życiu mieszkańców i o podróżach autorki, a także wiersze o miejscach, w których spotyka się ludowa tradycja z religijną obrzędowością. Książka w opracowaniu graficznym Marii Kuczary ukazała się w tym roku w Krakowie.

Kolejnym niedzielnym punktem było spotkanie poświęcone książce, której Stowarzyszenia Promocji Sztuki „Łyżka Mleka” jest dumnym wydawcą – Adam Sztark. „Opowieść o odwadze”: publikacja trzech uczennic Aleksandry Gadzinowskiej, Doroty Kowalskiej, Eweliny Wojtynki oraz ich nauczycielki, redaktorki publikacji, Izabelli Galuby-Bryi. Książka poświęcona jest sylwetce jezuity o. Adama Sztarka, Sprawiedliwego Wśród Narodów Świata, związanego z Kaliszem. Rozmowę z autorkami poprowadziła Aneta Kolańczyk.

I tak właśnie kończy się świat. Nie hukiem, lecz skomleniem, czyli kolejny punkt Festiwalu. Spektakl wg pomysłu, scenariusza i w reżyserii Wiktora Płuciennika, tegorocznego absolwenta Zespołu Szkół Techniczno-Elektronicznych w Kaliszu, obecnie studenta 1. roku informatyki, znanego stałym bywalcom festiwalu od lat w roli konferansjera. Wiktor Płuciennik wraz z przyjaciółmi – obecnymi i byłymi uczennicami i uczniami ZSTE – zarysował mroczną wizję końca świata, do którego nieuchronnie, sami, codziennie się zbliżamy.

A koniec tegorocznej edycji wyznaczył w tym roku akcent muzyczny, czyli Trio Brzoska/Marciniak/Markiewicz – cytując ze strony artystów – „eksperyment, łączący poezję z gitarą elektryczną i trąbką, w otwartych kompozycjach i improwizacjach; poszukiwanie miejsca na współbrzmienie słów i dźwięków w najbardziej optymalnej dla nich formule”.


Festiwal realizowany jest przy udziale środków finansowych budżetu Miasta Kalisza w ramach mecenatu nad kulturą i Samorządu Województwa Wielkopolskiego w ramach umów: Urząd Miejski w Kaliszu – umowa nr UA/111/WKST/2019 z dnia 15 marca 2019 oraz Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego – umowa nr 90/DK/2019 z dnia 16 kwietnia 2019.

Prowadzenie imprez: Joanna Chachuła, Izabela Fietkiewicz-Paszek, Beata Patrycja Klary, Aneta Kolańczyk, Marcin Królikowski, Tomasz Paszek, Karol Samsel, Marek Stachowiak, Beata Wicenciak, Bogdan Zdanowicz

Oprawa muzyczna: Jan Derbiszewski

Konferansjer festiwalu: Wiktor Płuciennik

Recytacja: Jerzy Szukalski oraz uczniowie ZSTE w Kaliszu