„Wiedeńskie nastroje” – koncert karnawałowy w Antoninie – relacja

2 lutego 2020

Jak to się stało, że Wiedeń zagościł w Antoninie?

Jak to się stało, że Wiedeń wytworzył wokół siebie tak niepowtarzalną, niezwykłą aurę muzyczną?

Tajemnica tkwi w złożoności stylistycznej tej muzyki, bo znajdujemy w niej elementy zarówno włoskiej kantyleny, jak i madziarskiej witalności, słowiańskiego sentymentalizmu i wiedeńskiej wytworności, elegancji, trudnego do nazwania wiedeńskiego esprit. Jednak przede wszystkim wytłumaczenia tego zjawiska należy szukać w samej naturze Wiedeńczyków, którzy nigdy nie tracili kontaktu z muzyką. Nawet w czasach klęsk i pożogi nie lubili się zbyt długo smucić, zawsze oczekując od swoich twórców muzyki lekkiej i przyjemnej w jak najlepszym artystycznym ujęciu.

Muzyczna atmosfera Wiednia oddziaływała na przełomie XIX i XX wieku na twórców całej Europy – przeważnie Czechów, Węgrów, Francuzów, Niemców oraz kompozytorów innych nacji. Kompozytorzy meldowali się w Wiedniu, którego teatry stawały się z czasem ich domem, a oni zdobywali uznanie i miłość publiczności tworząc „muzyczny klan” wypowiadający się w swojej sztuce w jednolitym wiedeńskim stylu.

Koncert, który nacechowany był powyższymi konotacjami historycznymi i artystycznymi, rozpoczął się pieśnią Rudolfa Sieczyńskiego, Lwowianina osiadłego w Wiedniu p.t. „Wiedeń, miasto moich marzeń”. Usłyszeliśmy też słynny walc Jana Straussa – syna „Opowieści Lasku Wiedeńskiego” oraz arie i duety scen z jego operetek „Baron Cygański” i „Zemsta nietoperza” („Wielka sława to żart”, „Czardasz Rozalindy”).

„Wiedeńskie nastroje” – koncert karnawałowy w Antoninie

Opublikowany przez Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu Niedziela, 2 lutego 2020

 

Melomani, zgromadzeni w bajkowych wnętrzach pałacu w Antoninie upajali się melodiami z pisanych dla wiedeńskich teatrów operetek, m.in. Kalmana i Lehara („Pieśń o Willi”, „Moje usta całują i drżą”, „Gdzie mieszka miłość”, „Co się dzieje oszaleję”).

„Wiedeńskie nastroje” – koncert karnawałowy w Antoninie

Opublikowany przez Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu Niedziela, 2 lutego 2020

 

Melomani, zgromadzeni w bajkowych wnętrzach pałacu w Antoninie upajali się melodiami z pisanych dla wiedeńskich teatrów operetek, m.in. Kalmana i Lehara („Pieśń o Willi”, „Moje usta całują i drżą”, „Gdzie mieszka miłość”, „Co się dzieje oszaleję”).

Z tak zacnym repertuarem korespondowała klasa wykonawców w składzie:

  • Jolanta Bobras – sopran.
  • Yelena Lomonossova (Kazachstan) – sopran koloraturowy.
  • Romuald Spychalski – tenor.
  • Taras Hlushko (Ukraina) – fortepian, kierownictwo muzyczne.
  • Dominika Sznajder – skrzypce.
  • Robert Stefański – klarnet.

Koncert poprowadziła jak zwykle zachwycająca Krystyna Pietranek-Kulis, która oprowadziła nas po Wiedniu niczym najznakomitszy przewodnik.


Przy okazji zapraszamy na nasze przyszłe wydarzenia w Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu. Mamy więcej takich perełek ;).