29. LA STRADA – JĘZYK TEATRU. Dzień pierwszy

"Lastradowy" piątek odbędzie się w całości na placu Centrum Kultury i Sztuki. Przed nami spektakle dla dzieci i dorosłych (każde z ważnym przesłaniem), pantomima, monumentalne widowisko lalkowe, oryginalne projekty muzyczne i film...

[Od: Pt. 10.06.]
Bilety: wstęp wolny, 0,00

PROGRAM

Plac CKiS 

godz. 18.00 – 00.30


ORKIESTRA NA DUŻYM ROWERZE

koncert/performance, czas 60 min.

Półfinaliści XIII edycji programu MAM TALENT!!!

Ideą powstania Orkiestry Na Dużym Rowerze było połączenie kultury z ekologią.

Sześć indywidualności, sześć temperamentów, sześć męskich charakterów wymieszanych ze sobą doprowadziły do stworzenia niepowtarzalnego band’u, który nie kopiuje stylów, czy manier wypracowanych przez geniuszy sceny artystycznej, lecz sam stanowczo toruje drogę przez nieodkryte do tej pory sfery aranżacji muzycznej.

Skrzypce – w dłoniach Jędrzeja staną się narzędziem najbardziej szalonych muzycznych improwizacji. Kontrabas niczym aranżacyjny fundament stoi na straży całości kompozycji, lecz tylko z pozoru, po chwili okazuje się, że to broń Szymona sprytnie nadającego motorykę w poszczególnych utworach. Szalony multiinstrumentalista – Krzysztof – zagra na wszystkim! Maciej, zawodowo wirtuoz akordeonu, posłuży się instrumentem, by wymknąć się z szablonu w kierunku niepohamowanych eksperymentów harmonicznych. Tomasz to prawdziwy rytmiczny dynamit. Śpiewający kierowca, Adrian, zadba o spójność brzmienia wykonując piosenki, które przeniosą nas w najróżniejsze zakątki świata.

Koncerty zespołu to niepowtarzalne wyprawy przez rożne gatunki i style całego muzycznego świata, natomiast publiczność zgromadzona na występach staje się uczestnikiem podróży, której kierunek nadaje spontanicznie załoga band’u, bądź sami słuchacze w roli pasażerów. Wynikiem takiej, często improwizowanej, dźwiękowej ekspedycji są żywiołowo tworzone unikatowe aranżacje, które zaskoczyć mogą nawet najbardziej wnikliwych poszukiwaczy nietuzinkowych brzmień.

https://www.facebook.com/BigBikeOrchestra/

PSAK/MDK

happening


Teatr Porywacze Ciał – “Parada śmiesznych twarzy”   

interaktywny spektakl familijny, czas 60 min.

Spektakl oparty jest na działaniu dużymi maskami, nawiązującymi do różnych kultur, kolorów skóry i obyczajów. Opowiada historię dziecka zagubionego we współczesnym świecie, stwarzającego w swoich marzeniach krainę, w której wszyscy są sobie równi i przyjaźni, a bariera uprzedzeń rasowych i społecznych zostaje przełamana za pomocą zabawy i czarów.

Spektakl wciągający widzów do akcji, przeznaczony jest dla wszystkich – dla dzieci, jak też ich rodziców.

Teatr Porywacze Ciał

wielokrotnie nagradzany, profesjonalny teatr prywatny, który tworzą absolwenci wrocławskiej PWST – Katarzyna Pawłowska i Maciej Adamczyk. Teatr prezentował swoje spektakle na najważniejszych scenach i festiwalach teatralnych w Polsce i za granicą, a według zgodnego głosu krytyki i środowiska teatralnego do jednej z najważniejszych niezależnych grup teatralnych w Polsce.

Powstał w 1992 roku, wymyślony i założony przez Katarzynę Pawłowską i Macieja Adamczyka. W swoich autorskich spektaklach twórcy mierzą się z mitami pop kultury, kpią z nich, przedrzeźniają je, a jednocześnie pokazują jak dalece są przez nie ukształtowani. Z dużą swobodą poruszają się we współczesnej przestrzeni kulturowej, cytują, komentują, przetwarzają obrazy i wątki zaczerpnięte z innych dziedzin sztuki. Od 1996 teatr działa w Poznaniu. Nazwa grupy nawiązuje do słynnego filmu science fiction Dona Siegela z 1956 “Inwazji porywaczy ciał”.

Teatr Porywacze Ciał zrywa z dziedzictwem neoawangardy: z mitem kontestatorstwa, z utopią naprawy świata, z przebrzmiałą estetyką. Tworzy własny język teatralny, własny styl w oparciu o estetykę postmodernistyczną. Artyści świadomie posługują się w swoich spektaklach strategią parodii i pastiszu, wykorzystują znaki i symbole kultury współczesnej, zestawiają teksty literackie z wulgaryzmami, arcydzieła z kiczem, cytaty kultury literackiej z cytatami kultury popularnej. To współcześni manieryści, którym nieobca jest postawa ironistów, prowokatorów, ekscentryków.

https://www.facebook.com/teatr.porywacze.cial


Teatr HoM – “Ukryte”

spektakl pantomimiczny inspirowany twórczością Tima Burtona. Tragiczna historia miłości, zazdrości i zemsty w baśniowym, nakręcanym świecie, czas 45 min.

„Ukryte” – to miejsce do którego ucieka człowiek przed nudą i frustracją dnia codziennego. Chłopiec w nim zamknięty, ma tam swoją kolekcję lalek. Jednak gdy nie patrzy, emocje które przyniósł do ich ukrytego, nakręcanego świata, rodzą ich własne małe błahostki, miłostki… i tragedie.

Spektakl został uhonorowany na XLI Tyskich Spotkaniach Teatralnych wyróżnieniem za plastykę i ruch sceniczny.

Scenariusz i reżyseria: Jakub Kabus

Konsultacje choreografii: Barbara Dutkiewicz

Muzyka:  fragmenty ścieżki dźwiękowej filmu „Zabójstwo Jesse’ego Jamesa przez tchórzliwego Roberta Forda” autorstwa Nickea Cave’a i Warrena Ellis’a oraz fragmenty ścieżki dźwiękowej do powieści Nickea  Cave’a „I oślica ujrzała anioła”, autorstwa Nicke’a Cave’a.

Obsada: Natalia Kruszyna, Anna Swoboda, Janusz Niedbał, Cezary Kruszyna, Jakub Kabus, Katarzyna Kabus

Teatr HoM to projekt integrujący artystów eksplorujących różne formy teatralne, performance, muzyczne i ich wypadkowe. Inicjatorem przedsięwzięcia jest aktor i reżyser teatru pantomimy Jakub Kabus. Patronat nad przedsięwzięciem sprawuje Teatr Mały w Tychach, Miejskie Centrum Kultury w Tychach oraz Stowarzyszenie Śląskie Zakłady Sztuki.

 

www.teatrhom.pl

https://www.facebook.com/teatrhom/


Teatr Klinika Lalek – “Kosmiczna podróż Guliwera”

monumentalny spektakl na motywach powieści Jonathana Swifta pt. “Podróże Guliwera”, czas 60 min.

Aktualnie znaleźliśmy się w przełomowym momencie historii naszej planety. Nocą 21 grudnia 2020 roku świat wszedł w Erę Wodnika. Planety Jowisz z Saturnem ustawiły się wobec siebie na niebie w jednej linii tak, że widziane z Ziemi wyglądały na nieboskłonie jak jedna planeta. Według astrologów oznacza to ogromne zmiany w ludzkiej mentalności. Nadejście Ery Wodnika obwieszcza światu koniec starego i początek nowego życia; koniec wojen i kłótni – początek pokoju i szacunku wobec natury i wszystkich istot. “Nie wystarczy żyć, liczy się to jak żyjesz”.

“Kosmiczna Podróż Guliwera” to spektakl dla dzieci i dorosłych.  Ruszamy razem w kolejną podróż. Na magicznym statku Guliwera płyniemy do gwiazd. Tymczasem na podobieństwo meteorytu spada z nieba na Ziemię wielkie Kosmiczne Jajo z informacją dla ludzkości. Niefortunnie uderza prosto w okręt Guliwera i łamie go wpół. Następnie toczy się aż do Krainy Liliputów, gdzie nieustannie trwają absurdalne wojny. Teraz tylko Guliwer może pomóc Jaju wrócić na niebo, by spełniła się przepowiednia
gwiazd o nowej erze miłości i szacunku wobec wszystkiego i wszystkich.

Reżyseria – Wiktor Wiktorczyk
Scenariusz – Stanisław Wolski / Wiktor Wiktorczyk / Zespól
Scenografia – Zbigniew Roszkowski / Wiesław Drzewiecki / Krzysztof Roszko / zespół
Muzyka – Włodzimierz Kiniorski
Piosenki / teksty -Marek Konopczak
Studio – Ranjit PrasadRrR
Kostiumy – Ilona Szurkowska
Instalacje/konstrukcje -Bartłomiej Majchrzak / Saldator
Aktorzy – Anna Olechnowicz-Lachowska, Dominika Skoczylas, Tomasz Kanczewski, Krzysztof Roszko, Kamil Lachowski, Mateusz Brodowski, Mateusz Grabowski, Mateusz Zagórski

Teatr Klinika Lalek został założony w 1988 roku przez studentów Akademii Sztuk Dra-matycznych we Wrocławiu. Jest teatrem wędrownym, wystawiającym spektakle, parady i różne akcje na ulicach i placach całej Europy. W 1991 roku grupa przeniosła się do Wolimierza, małej wioski w Górach Izerskich.  Prace Kliniki Lalek tworzone są przez aktorów związanych z wrocławskimi scenami, a reżyseruje je Wiktor Wiktorczyk. Wizualny charakter wszystkich prac jest bardzo charakterystyczny: ogromne lalki animowane od wewnątrz, inspirowane Teatrem Chleba i Lalki, drewniane maski, gigantyczne ruchome maszyny (np. rower i lokomotywa kolejowa), różnorodne instalacje, ogromne i piękne marionetki, sztandary i ogień. Podstawą brzmienia jest zawsze muzyka grana na żywo; Teatr posiada własną Orkiestrę Teatru Klinika Lalek, a także współpracuje z grupą perkusistów Papa Drum oraz z kieleckim zespołem Włodzimierza Kiniorskiego „Kinior Sky Orchestra” i wrocławskim zespołem „Kormorany”. Klinika Lalek od dwudziestu lat organizuje letnie międzynarodowe festiwale sztuki, prezentując prace plastyczne, teatralne, muzyczne, cyrkowe i filmowe artystów z całej Europy.

https://klinikalalek.art/teatr/

https://www.facebook.com/teatrklinikalalek


Czerwie

koncert/film – „Nosferatu Symfonia Grozy” (1922), reż.: F. W. Murnau, czas 94 min.

Początek XIX wieku… Hrabia Orlok znany jako Nosferatu jest wampirem, który dla utrzymania życia musi odżywiać się ludzką krwią. Do jego zamku w Karpatach przybywa młody handlowiec. Nosferatu widzi miniaturkę pięknej Ellen, żony swego gościa. Urzeczony jej wizerunkiem opuszcza zamek i przypływa do miasta gdzie żyje ta młoda piękność. Wraz z jego przybyciem w mieście wybucha epidemia dżumy.

Skład – Wojtek Zaborowski, Maciek Kudłacik, Paweł Zawarus, Piotrek Bogunia – operujący następującym instrumentarium: perkusja, ksylofon, instrumenty perkusyjne, instrumenty etniczne, bas, gitara, mandolina, akordeon, syntezatory.

„Czerwie” to polska formacja prezentująca alternatywne dźwięki z pogranicza folku, etno, sceny absurdu, muzyki eksperymentalnej, współczesnej oraz  muzyki teatralnej i filmowej.  Stworzyli własny niepowtarzalny styl charakteryzujący się niekonwencjonalnym wykorzystaniem  instrumentów i wartości  muzycznych, będący jednocześnie  fuzją wielu gatunków. Są twórcami  m.in.  muzyki  do spektaklu w reżyserii Piotra Cieplaka „Albośmy to jacy, tacy” na podstawie „Wesela” St. Wyspiańskiego (Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera, Warszawa, 2007). Sztukę wystawioną 50-krotnie w stolicy wyemitowano wielokrotnie w TVP Kultura.  W swojej dyskografii muzycy mają 6 autorskich albumów.

Zespół  skomponował muzykę do wielu filmów niemych i jest niewątpliwie jednym z nielicznych grup posiadających tak bogate doświadczenie w tym zakresie (20 lat działalności). Występował  na wielu festiwalach europejskich  m.in. na  prestiżowym Europejskim Festiwalu Kina Niemego Hippodrome w Szkocji (2016), na Budapesti Klasszikus Film Maraton Magyar Nemzeti Filmarchívum (Festiwal węgierskiej Filmoteki Narodowej)  na Polskiej Wiośnie Filmowej w Budapeszcie  (2018);  w Muzeum Historii Kina w Dusseldorfie, na Niesse Film Festival  2019  Grupa zagrala do tej pory ponad 800 koncertów  w Polsce i Europie m.in (Czechy , Słowacja , Węgry , Niemcy ,Holandia , Wielka Brytania )

www.czerwie.com.pl

www.facebook.com/czerwie


Ulice Kalisza

PSAK/MDK – „Ulicami miasta”
happeningi

29. LA STRADA – JĘZYK TEATRU. Program

29. LA STRADA – JĘZYK TEATRU. Dzień drugi

29. LA STRADA – JĘZYK TEATRU. Dzień trzeci

29. LA STRADA – Imprezy towarzyszące

Dołącz do nas na FB


codziennie czynny festiwalowy ogródek na tarasie  CKiS

https://www.facebook.com/LacznikKulinarny


Kierownik artystyczny: Katarzyna Guzowska-Lelental

Pomysłodawca i kierownik artystyczny do 26. edycji: Andrzej Tylczyński

Prowadzenie: Marzanna Forysiak & Paweł Figiel, prezenterzy Radio Centrum

Projekt plakatu i afisza: Tomasz Wolff


 

Organizator:  

Partnerzy:

           

   

 

Wsparcie finansowe:       

Sponsor: 

Partner medialny: