49. Międzynarodowy Festiwal Pianistów Jazzowych – niedziela

[: Nd. 13.11.]

KUP KARNET

KUP BILET – piątek 11.11.

KUP BILET – sobota 12.11.

KUP BILET – niedziela 13.11.


Aula Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego UAM w Kaliszu, ul. Nowy Świat 28-30


fot. Sonja Orlewicz-Zakrzewska

fot. Sonja Orlewicz-Zakrzewska

MARCEL BALIŃSKI TRIO (Polska)
Marcel Baliński fortepian
Franciszek Pospieszalski kontrabas
Krzysztof Szmańda perkusja

Marcel Baliński Trio zaprezentuje program z debiutanckiego albumu „Opalenizna i wiatr”, na którym łączy sonorystyczne improwizacje, formy zabarwione neoklasycyzmem i free bop w polistylistyczną całość. Płyta została bardzo ciepło przyjęta przez krytykę, w recenzjach podkreślano świetną współpracę trzech muzyków, ich doskonały warsztat instrumentalny, ale także talent kompozytorski lidera i jego poczucie humoru.

Marcel Baliński, fot. Sonja Orlewicz-Zakrzewska

Marcel Baliński, fot. Sonja Orlewicz-Zakrzewska

Marcel Baliński – pianista, kompozytor, aranżer. Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. Henryka Wieniawskiego I i II stopnia w Łodzi w klasie fortepianu klasycznego. W 2017 roku ukończył studia licencjackie na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu jazzowego, a w 2018 Policealne Studium Jazzu im. Henryka Majewskiego w Warszawie. Obecnie jest studentem ostatniego roku studiów magisterskich Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.
Grał w kwintecie i nonecie Zbigniewa Namysłowskiego. Koncertował także z takimi muzyka mi i zespołami jak Wojciech Mazolewski Quintet, Aga Zaryan, Heavy Metal Sextet, Marcin Masecki, Jan Emil Młynarski, Marek Kądziela, Franciszek Pospieszalski International Quintet. W 2018 wydał debiutancki album autorskiego kwartetu Entropia Ensemble. W swojej twórczości inspiruje się zarówno osiągnięciami powojennej awangardy, jak i neoklasycyzmem Igora Strawińskiego i twórczością Django Batesa.
Obecnie gra w zespołach Jerry&The Pelican System, RASP Lovers. W 2018 znalazł się w finale konkursu Jazz Juniors, za co nagrodą były koncerty w prestiżowym Opus Jazz Club w Budapeszcie oraz na Nisville Jazz Festival w Serbii. W tym roku koncertował ze słynnym niemieckim klarnecistą Rudim Mahallem. Jest animatorem kultury w Łodzi – organizatorem koncertów i twórcą znanych w mieście Jazzowych Jam Sessions w klubach KIJ i Szafa.

Franciszek Pospieszalski, fot. Sonja Orlewicz-Zakrzewska

Franciszek Pospieszalski, fot. Sonja Orlewicz-Zakrzewska

Franciszek Pospieszalski – kontrabasista, producent i wydawca pochodzący z muzycznej rodziny, „klanu Pospieszalskich”. Ukończył prestiżowe Rhythmic Music Conservatory w Kopenhadze z tytułem licencjata, a w 2018 roku – studia magisterskie na Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu. Jest muzykiem i kompozytorem czynnie działającym w wielu międzynarodowych, jak i lokalnych zespołach jako sideman, prowadzi także własne zespoły. W 2017 r. wydał autorską debiutancką płytę „1st level” (Franciszek Pospieszalski Sextet). Kolejny krążek „Accumulated Thoughts” (2020) nagrał w trio z Franciszkiem Raczkowskim i Peterem Somosem. W tym roku ukazał się album jego kwintetu zadedykowany Charlesowi Mingusowi.  Gra także w takich projektach jak Jerry and The Pelican System, The Love and Beauty Seekers, Pimpono Ensemble, czy Dima Gorelik Trio.

Krzysztof Szmańda, fot. Sonja Orlewicz-Zakrzewska

Krzysztof Szmańda, fot. Sonja Orlewicz-Zakrzewska

Krzysztof Szmańda – niezwykle wszechstronny i rozchwytywany perkusista. Ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie perkusji w 1999 roku. W latach 2000-2002 odbył podyplomowe studia w Thornton School of Music University of Southern California w Los Angeles. Miał tam okazję pobierać nauki od takich mistrzów jak Peter Erskine, Ndugu Chanclera czy Eric Forrester. Jest współzałożycielem poznańskiego zespołu Soundcheck, który w październiku 2004 roku zwyciężył w międzynarodowym konkursie jazzowo-bluesowym w Usti nad Łabą (Czechy), a w kwietniu 2005 roku zdobył Grand Prix festiwalu Jazz Nad Odrą we Wrocławiu (Szmańda otrzymał wyróżnienie indywidualne). W listopadzie tego samego roku Soundcheck zdobył drugą nagrodę w konkursie Krokus Jazz Festiwal w Jeleniej Górze oraz Klucz Do Kariery podczas Jesieni Jazzowej –Gorzów Jazz Celebration. Szmańda współpracował z takimi muzykami jak Zbigniew Namysłowski, Kuba Stankiewicz, Maciej Kociński, Krzysztof Dys, Adam Pierończyk, Lora Szafran, Włodek Pawlik, Adam Bałdych, Janusz Szrom, Wojciech Jachna. Jest członkiem międzynarodowego kwintetu Kattorna, który zdobył nagrodę publiczności na konkursie Berlin Jazz Award, a w listopadzie 2006 trzecią nagrodę na Krokus Jazz Festiwal w Jeleniej Górze (Szmańda otrzymał nagrodę specjalną). Na stałe współpracuje z orkiestrą Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie.


 

„Dziady”, fot. Michał Korta

„Dziady”, fot. Michał Korta

PIANOHOOLIGAN „Dziady” feat. IGOR BOXX (Polska)
High Definition Quartet
Piotr Orzechowski „Pianohooligan” – fortepian, kompozycje, koncepcja
Mateusz Śliwa – saksofon tenorowy
Max Mucha – kontrabas
Grzegorz Pałka – perkusja
gościnnie: Igor Boxx – elektronika

To kolejny akcent związany z polskim romantyzmem na tegorocznym festiwalu. Piotr Orzechowski „Pianohooligan” – jeden z najciekawszych, najbardziej twórczych i kreatywnych muzyków jazzowych w Polsce – wziął na warsztat II księgę „Dziadów” Adama Mickiewicza. Dzieło symboliczne, enigmatyczne, odwołujące się do ludowego mistycyzmu, w którym spotyka się świat ziemski i nadprzyrodzony. Mickiewicz sięga w nim do obrzędu Dziadów, podczas którego w Dzień Zaduszny wzywane są dusze czyśćcowe.
Orzechowski w dźwiękowej interpretacji tego dzieła przeciwstawia akustyczny, improwizujący kwartet jazzowy przedstawiający świat ziemski z ambientową elektroniką, która symbolizuje świat niematerialny, nadprzyrodzony. Powstaje z tego nowatorski, przekraczający granice gatunkowe spektakl, prawdziwe misterium, które pozostaje na długo w pamięci. Prawykonanie tego programu miało miejsce w Centrum Kongresowym ICE w Krakowie, w 2017 r. Wystąpił wtedy High Definition Quartet oraz zaproszeni twórcy muzyki elektronicznej William Basinski, Robert Rich, Krzysztof Knittel i Christian Fennesz. Płyta z nagraniem tego koncertu ukazała się w roku 2019.
Piotr Orzechowski „Pianohooligan” – urodzony w 1990 r. w Krakowie wirtuoz fortepianu i kompozytor, jedna z najważniejszych postaci polskiego środowiska jazzowego. To muzyk nieustannie kreatywny, poszukujący, bezkompromisowy. W swojej twórczości jest bardzo oryginalny, nieustannie dąży do stworzenia własnego, indywidualnego języka muzycznego.
Studiował na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu jazzowego Piotra Wyleżoła i Joachima Mencla. Już jako nastolatek tworzył swoje kolejne zespoły, z którymi zdobywał laury na prestiżowych konkursach. Na Krokus Jazz Festival 2007 w Jeleniej Górze zdobył Pierwszą Nagrodę Indywidualną, którą odebrał z rąk przewodniczącego jury – Zbigniewa Namysłowskiego. Rok później otrzymał wyróżnienie na Jazzie nad Odrą we Wrocławiu. W tym samym roku jego zespół został zakwalifikowany do finału konkursu Jazz Hoeilaart w Belgii. Również jury krakowskiego konkursu Jazz Juniors wyróżniło go jako najlepszego instrumentalistę. O jego wszechstronności niech świadczy fakt, że w 2009 na Festiwalu Filmów Andrzeja Wajdy otrzymał I miejsce za swój film, do którego także napisał muzykę.
Ogromnym sukcesem Orzechowskiego było zwycięstwo w najważniejszym konkursie solowych pianistów jazzowych na świecie – Montreux Jazz Piano Competition 2011 w Szwajcarii. Był pierwszym Polakiem, który tego dokonał. Nagrodę wręczał mu przewodniczący jury, słynny amerykański producent Tommy LiPuma. Jeszcze w tym samym roku wygrał także kilka innych konkursów m.in. Hoeilaart – już ze swoim stałym zespołem High Definition Quartet.
Nagrodą w Montreaux było nagranie płyty w szwajcarskim studiu.  Nasz pianista wykorzystał tę okazję by nagrać solowe transkrypcje utworów Krzysztofa Pendereckiego. Nagranie to zainteresowało prestiżową wytwórnię Decca, która zdecydowała się podpisać kontrakt z młodym artystą. Dzięki temu ukazał się jego płytowy debiut „Experiment: Penderecki” (2012). Album został entuzjastycznie przyjęty przez krytykę, w samych superlatywach wypowiadał się o nim także maestro Penderecki. Był również nominowany do nagrody Fryderyk.
Wkrótce pojawiły się kolejne płyty „Hopasa” firmowana już przez High Definition Quartet (2013) i wybrana Płytą Roku  podczas Grand Prix Jazz Melomani w Łodzi. Na album „Bach Rewrite” (2013) zawierający koncerty klawesynowe J.S. Bacha zaprosił Marcina Maseckiego i orkiestrę Capella Cracoviensis. Intensywnie w tym kresie koncertował – m.in. ze swoim kwartetem i amerykańskim trębaczem Randym Breckerem, a także w duecie z Adamem Bałdychem. Podjął również studia na uczelni Berklee College of Music w Walencji.
Ważnymi punktem w muzycznej biografii Piotra Orzechowskiego w tym okresie był koncert ze słynnym amerykańskim kompozytorem Philipem Glassem. Ukazywały się także kolejne albumy – solowy  „15 Studies For The Oberek” (2014) oraz „Bukoliki” nagrany z High Definition Quartet (2015). Szerokim echem odbiły się koncerty z orkiestrami: Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Aukso, Polską Orkiestrą Radiową i Sinfonią Varsovią.
Do swojego projektu Piano.PL zaprosiła go popularna wokalistka Dorota Miśkiewicz. Występował także w super-kwartecie fortepianowym razem z Leszkiem Możdżerem, Marcinem Wasilewskim i Pawłem Kaczmarczykiem.
W 2017 został wydany monumentalny, dwupłytowy album solowy „24 Preludes & Improvisations”.  Kolejne płyty to m.in. „Works for Rhodes Piano & Strings” (2019) nagrana z Orkiestrą Aukso oraz tegoroczna „Themes Of Dracula” zrealizowana w duecie z saksofonistą Kubą Więckiem i oparta na tematach filmowych Wojciecha Kilara.
Mateusz Śliwa – Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, oprócz gry w High Definition Quartet Piotra Orzechowskiego udziela się także w kilku innych formacjach, m.in. w Vehemence Quartet. Jest cenionym saksofonistą, elokwentnym i obdarzonym wyobraźnią improwizatorem. Zdobywał nagrody na licznych konkursach – zarówno indywidualnie jak i w składzie zespołów. Współpracował z takimi artystami jak m.in. Randy Brecker, Eddie Henderson, Jorge Vistel, Dominik Wania, Michał Urbaniak, Janusz Muniak, Paweł Dobrowolski czy Kuba Stankiewicz.
Max Mucha – urodził się w 1989 w Częstochowie. Jest jednym z najwszechstronniejszych i najchętniej zapraszanych kontrabasistów jazzowych na polskiej scenie. Absolwent Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach. Mieszka w Berlinie, ale niemal nieustannie przebywa w trasach koncertowych i studiach nagraniowych. Współpracował z takimi muzykami jak Dominik Wania, Adam Pierończyk, Mateusz Pospieszalski, Maciej Obara, Kuba Płużek, Elias Stemeseder, Max Andrzejewski, Szymon Mika czy Marek Napiórkowski. Od kilku lat jest regularnym członkiem zespołu słynnego amerykańskiego trębacza Christiana Scotta występującego pod pseudonimem  Chief Xian aTunde Adjuah (m.in. na tegorocznym Jazzie nad Odrą).
Wśród licznych konkursów, na których zdobywał nagrody, warto wymienić Jazz Hoileaart w Belgii, Getxo Jazz w Hiszpanii czy Jazz Juniors.
Grzegorz Pałka – urodzony w 1994 r. w Krakowie perkusista jazzowy. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie, w klasie Łukasza Żyty oraz Wojciecha Fedkowicza. Kształcił się pod okiem takich mistrzów jak Billy Hart, Brian Blade, Marcus Gilmore, Eric Harland, Dennis Mackrel, Kendrick Scott, Billy Drummond, Damion Reid, Ari Hoenig. Był wielokrotnie nagradzany na konkursach i festiwalach perkusyjnych, m.in. na Jazz Juniors, Krokus Jazz Festiwal, Blue Note Jazz Competition, International Drumfest. Trzykrotnie nominowany do nagrody Fryderyka. W roku 2016 oraz 2018 za wybitne osiągnięcia artystyczne otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Współpracował z takimi artystami jak Janusz Muniak, Jacek Niedziela-Meira, Piotr Wojtasik, Andy Middletone, Piotr Baron, Jorge Vistel, Dominik Wania, Rafał Sarnecki, Piotr Wyleżoł, Mark Alban Lotz, Kuba Badach, Wojciech Groborz, Szymon Mika, Kuba Stankiewicz.
Igor Boxx – wł. Igor Pudło, ur. w 1966 r. we Wrocławiu didżej i producent muzyczny. Zasłynął przede wszystkim jako członek nu-jazzowego wrocławskiego duetu Skalpel, który współtworzy z Marcinem Cichym, a także jako autor solowych albumów: „Breslau” (2010), „Dream Logic” (2012), „Delirium” (2015), „Fyodor” (2018). Wykorzystuje hybrydową technikę łączenia sampli ze starych płyt z dźwiękami instrumentów elektronicznych, dzięki czemu uzyskuje w swoich kompozycjach intrygujące retro-futurystyczne brzmienie.
Współpracował z takimi zespołami i artystami jak Apteka, Hurt, Lech Janerka oraz L.U.C. Jest współtwórcą projekt Nervy m.in. z perkusistą Janem Młynarskim oraz takich grup jak Evorevo czy Pudliszki. Koncertował na największych polskich festiwalach muzycznych (Open’er Festival, OFF Festival, Sacrum Profanum, Selector Festival). Pełnił funkcję kuratora sceny elektronicznej Europejskiego Kongresu Kultury we Wrocławiu.


Komunikat w sprawie zmiany Programu 49. MFPJ w dniu 13.11.2022 r.

Informujemy, że Program 49. MFPJ przewidziany w dniu 13.11.2022 r. ulega zmianie w zakresie ostatniego z koncertów Festiwalu – Aaron Parks Little Big – z uwagi na odwołanie koncertu z przyczyn niezależnych od Organizatora.
Jednocześnie informujemy, że koncert finałowy 49. MFPJ odbędzie się z udziałem Yumi Ito feat. Szymon Mika & Iago Fernandez.

foto Maria Jarzyna

foto Maria Jarzyna

YUMI ITO feat. SZYMON MIKA & IAGO FERNANDEZ

Yumi Ito – śpiew, fortepian
Szymon Mika – gitary
Iago Fernandez – perkusja

Yumi Ito
Swoim głosem Yumi Ito tworzy światy daleko poza wszelkimi granicami. Szwajcarka o polsko-japońskich korzeniach uważana jest za jedną z najwybitniejszych przedstawicielek improwizacji wokalnej, bez trudu porusza się między gatunkami oraz rolami wokalistki, pianistki, kompozytorki i improwizatorki. W związku z tym autorska muzyka Ito jest zróżnicowana, jest prawdziwym oceanem art-popu, jazzu i neoklasyki. Niczym mistrz Zen, który obserwuje, klasyfikuje i opisuje wydarzenia z dystansu, Ito pozostaje konsekwentnie przejrzysta, skoncentrowana i bystra w swoich przedsięwzięciach.
Radio SWR2 Jazz okrzyknęło ją wokalnym odkryciem 2020 roku, a jej płyta Stardust Crystals znalazła się w TOP 10 of Best Albums prestiżowego magazynu Jazz Thing. Yumi Ito mieszka i pracuje w Bazylei i Zurychu, regularnie koncertuje na całym świecie; dotychczas dzieliła scenę z takimi artystami, jak jako Al Jarreau, Becca Stevens i Mark Turner.
Yumi Ito występowała na takich festiwalach, jak: Blue Note Jazz Festival w Nowym Jorku (USA), Montreux Jazz Festival (CH), Jazzmandu Festival (NP), Jazz Juniors Kraków (PL), Nigran Jazz Festival (ES), Vejer Jazz Festival (ES), Schaffhauser Jazz Festival (CH), offbeat Jazz Festival Basel (CH) i wiele innych.
Ito jest laureatką wielu nagród, m. in. konkursu Montreux Jazz Competition (2015), w 2017 została wybrana przez Wolfganga Muthspiela do Focus Year Band; wraz ze swoim zespołem otrzymała nagrodę High Priority Jazz Promotion Pro Helvetia (2022-2024).

Szymon Mika nieustannie eksploruje świat strun. Polski gitarzysta, kompozytor i bandleader łączy w swojej muzyce wpływy polskiego folkloru, muzyki eksperymentalnej, jazzu i swobodnej improwizacji. Poza gitarą elektryczną używa również argentyńskiego mandolinopodobnego instrumentu ronroco oraz stworzonej specjalnie dla niego akustycznej gitary sopranowej. Wszystko to można usłyszeć w jego autorskim zespole Szymon Mika Trio tworzonym wraz z Maxem Muchą i Zivem Ravitzem, który wydał dotychczas dwa znakomicie przyjęte przez publiczność i krytykę albumy, a także w duecie z wokalistką Yumi Ito. Jego talent i muzykalność przyniosły mu już słowa uznania ze strony Petera Bernsteina, Lage Lunda, Mike’a Sterna czy Johna Abercrombiego. Szymon Mika występował z takimi sławami polskiego jazzu jak Adam Bałdych czy Aga Zaryan, a także z międzynarodowymi nazwiskami jak: Avishai Cohen, Kurt Rosenwinkel, Dave Holland, Mark Turner i Joshua Redman. Jego muzyczną osobowość wyróżniają  autentyczność i wirtuozeria.

Iago Fernandez to perkusista i kompozytor z Cangas w Galicji, obracający się głównie w gatunku jazzowym. Od 18 roku życia regularnie koncertuje w Ameryce i całej Europie, zwłaszcza w Szwajcarii, Hiszpanii i Portugalii. Występował z takimi artystami jak Avishai Cohen (trębacz), Steve Nelson, Perico Sambeat, Jesse van Ruller, Jorge Rossy i wielu innych. Iago Fernándeza można również usłyszeć na ponad 40 albumach, na czterech z nich występuje jako lider zespołu i kompozytor: „Agromando” (2011), „Acougo” (2015), „Brisa” (2016) i „Luzada” (2022). Projekty, w jakie obecnie jest zaangażowany, to Yumi Ito, WIZ, Ghost Beast i Xan Campos Trio.


SPRZEDAŻ BILETÓW I KARNETÓW

KARNETY i BILETY – sprzedaż od 28 września 2022 r.
Karnet obowiązuje na wszystkie koncerty Festiwalu czyli łącznie 9 koncertów w ciągu 3 dni Festiwalu. Bilet obowiązuje na wszystkie koncerty w danym dniu Festiwalu czyli 3 koncerty.
UWAGA! Nie podnosimy cen!
CENA KARNETU – 300,00 zł
CENA BILETU – 120,00 zł
Zakup karnetów oraz biletów:
• online www.ckis.kalisz.pl
• kasa CKiS tel. 62 765 25 52 (kasa czynna w godz. 13.00-18.00)
Organizator zastrzega sobie możliwość zmiany w programie.


Organizator:

   


Współorganizator


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

 


Partnerzy:

            

 


Sponsorzy:

   


Partner medialny: radioCENTRUM_106.4