BRAMA DO LA STRADY IV/GATEWAY TO LA STRADA IV – fotorelacja

16 czerwca 2017

W Centrum Kultury i Sztuki od poniedziałku trwały warsztaty „Brama do La Strady”, towarzyszące Międzynarodowemu Festiwalowi Artystycznych Działań Ulicznych. W kilku salach pod okiem trenerów z Włoch, Czech, Słowacji, Polski i Węgier młodzież nie tylko ćwiczyła umysł, głos i ciało, ale także przygotowała spektakle zostaną dwukrotnie zaprezentowane w ramach Festiwalu.

Warsztatowe zajęcia odbywały się w czterech salach, m.in. w Centrum Kultury i Sztuki oraz w Młodzieżowym Domu Kultury. W każdej zajęcia poprowadzili przedstawiciele innego teatru z Polski lub z zagranicy. Mikołaj Wiepriew swym talentem dzielił się z młodzieżą już po raz czwarty. Kierujący Teatrem Nikoli z Krakowa mim, aktor i reżyser w doskonały sposób nie tylko kształci umiejętności głosowe czy ruchowe, ale przede wszystkim „odblokowuje” młodych ludzi, pobudza ich wyobraźnię i rozwija artystyczną kreatywność. Wielu z nich wybrało uczestnictwo w „Bramie do La Strady” po raz drugi lub trzeci. _DSC0102„Zajęcia były prowadzone bardzo ciekawie, dużo się na nich nauczyłem i postanowiłem wejść w to głębiej. Dlatego zgłosiłem się po raz kolejny” – mówił Adam Łatkowski, uczeń Zespołu Szkół Techniczno-Elektrycznych. Konsekwentny udział w kolejnych edycjach warsztatów sprawił, że rośnie nam w Kaliszu liczba jeśli nie twórców, to bardzo świadomych uczestników sztuki tworzonej na ulicy. „Cały czas uczymy się, żeby otwierać swoje ciało, nie wykonywać sztucznych, technicznych ruchów, tylko żeby ruchy wypływały z nas, z naszego wnętrza. Dzięki temu widz, jak to później ogląda, to odbiera to wszystko jako naturalne, a nie sztuczne, na pokaz” – oceniała na gorąco zajęcia Maria Henczke z III LO w Kaliszu. „Pasjonujemy się teatrem. W szkole też należymy do kółka teatralnego. To jest coś, co nas ciekawi, co nas uszczęśliwia. Pozwala nam się rozwijać. Mimo że nie wiążemy swojej przyszłości z teatrem, to ważna jest dla nas ta odskocznia od codzienności, od szkoły” – mówiła z kolei jej koleżanka, Karolina Stępniewska. „Tu można wyrazić samego siebie, takiego, jakiego nie widzą nas ludzie na co dzień” – dorzuciła na koniec Maria.

_DSC0181David Fekete  z węgierskiego teatru Winged Dragons także po raz kolejny wziął udział w „Bramie do La Strady”. Specjalista od teatru lalkowego, chodzenia na szczudłach, cielesnej ekwilibrystyki w tym roku pokazał m. in., że warto do teatralnych zajęć przygotować się poprzez jogę, która przeżywa swoisty renesans i jest na Węgrzech ogromnie popularna. „Joga jest dla nas codzienną praktyką, która kształtuje zarówno ciało, jak i umysł. To moja żona skończyła szkołę dla nauczycieli jogi, więc poprosiłem ją o możliwość ćwiczenia każdego ranka. W ten sposób rozgrzewamy się” – mówił David Fekete.

_DSC0183W kolejnej sali ćwiczeń odwiedziliśmy również wielokrotnego gościa kaliskich warsztatów i festiwalu –  Monikę Necpálovą z Thalia Teatro ze Słowacji. Poprzez teatralne etiudy pobudzające wyobraźnię i ruchową sprawność młodych ludzi z Polski i Węgier Necpalova przygotowała poetycki spektakl z wierszami Adama Mickiewicza i słowackiego pisarza romantycznej generacji – Ludovita Stura. XIX-wieczne teksty i idee służyły będą prezentacji zupełnie współczesnych dążeń do pokazania narodowej odrębności, która jednak nie dzieli, lecz – wręcz przeciwnie – łączy ludzi z różnych zakątków Europy.

W sali studio kalskiego CKiS z grupą młodzieży spotykali się z kolei Włosi… z czeskiego Teatru Continuo. Angela Monaco, Sara Bocchini i Elia Moretti przede wszystkim pracowali z ciałem i dźwiękiem jako głównymi składnikami postaci scenicznej. Analizowali różne poziomy zaangażowania semiotycznego, tzn. badali, co i w jaki sposób przyczynia się do tworzenia znaczenia. Ich powarsztatowa prezentacja nosi tytuł „Limen”.

Po pięciu dniach zajęć zrealizowanych przy finansowym wsparciu Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego zarówno uczniowie, jak i nauczyciele, pokazali, co potrafią publiczności 24. Międzynarodowego Festiwalu Artystycznych Działań Ulicznych. W ramach La Strady dwukrotnie, w piątek o 17.30 i w sobotę o 18.00, odbyły się powarsztatowe pokazy oraz – nieco później – przedstawienia teatrów, których szefami są trenerzy, a zatem Nikoli z Krakowa, Winged Dragons z Węgier, Continuo z Czech i Thalia ze Słowacji.