Idea – Forma – Tworzywo – fotoreportaż

6 lutego 2024

Od 2 lutego w Galerii Centrum prezentujemy nową wystawę Pracowni Rzeźby WPA w Kaliszu UAM w Poznaniu, kierowanej przez prof. UAM dr hab. Marię Podskarbi-Hebisz oraz dr Lidię Głazik.

– Rzeźba, tak jak muzyka nierozerwalnie związana jest z przestrzenią, pozornie wydaje się to abstrakcją, zważywszy na różnorodne podejście do warsztatu artystycznego i realizacji dzieła finalnego – powiedziała Maria Podskarbi-Hebisz, pomysłodawczyni wystawy.

Impulsem do twórczego działania są intelektualne rozważania, wrażliwość i wyobraźnia, bez których trudno by było pojąć pasję tworzenia. W pierwotnym rozumieniu, rzeźba kojarzy się jako pojedyncze dzieło, może jednak stanowić układ kompozycyjny wieloelementowy, wpisując się we wnętrze zamknięte, tak jak to ma miejsce tutaj, w kaliskiej galerii Centrum Kultury i Sztuki.

Rzeźba, to dzieło przestrzenne, nie tylko w miniaturowej formie czy skali, ale również skali makro, wpisująca się w krajobraz przestrzeni otwartej i współgrająca z jej otoczeniem, rytmem dnia codziennego, zachodami i wschodami słońca, pełnią księżyca, a także stanem ducha dzisiejszej niespokojnej rzeczywistości.

– Kontestując kilkadziesiąt rzeźb prezentowanych na wystawie warto zastanowić się nad źródłem inspiracji, architekturą formy, a także tworzywem z którego powstały. Zdecydowana większość dzieł to ceramika unikatowa – opowiadała pomysłodawczyni oraz autorka niektórych dzieł. – Źródłem powstałych projektów jest inspiracja światem form organicznych, a także analiza i synteza rozważań matematycznych, ściślej geometria.

Dzieła odnoszą się do stanów emocjonalnych, bez których nierealny byłby sam proces twórczy, niekiedy długotrwały.

Eksperymenty z wykorzystaniem alchemii niewątpliwie były cennym doświadczeniem w przygotowywaniu materii ceramicznej oraz szkliwa poszczególnych rzeźb posiadających swoją wewnętrzną energię.

– Ceramika posiada również warstwę muzyczną. Kompozycje wiszące wieloelementowe, lekko poruszone oddają dźwięk, a uderzenie w monolityczną bryłę rzeźbiarską również może prezentować szeroko pojętą tonację muzyczną. Oczywiście można z determinacją rozbić ceramikę, które to działanie kojarzy nam się z dźwiękiem tłuczonych talerzy ulubionego serwisu obiadowego, lub z destrukcją  i agresją działań wojennych – opowiadała Maria Podskarbi-Hebisz. –  Jednakże bardziej nam bliska jest niezniszczalność tworzywa sztuki ceramicznej, jaka przetrwała tysiące lat na ziemi, jak na przykład chińska armia terakotowa cesarza Qin powstała około 2010 roku p.n.e. do dzisiaj podziwiana w Chinach, a od 1980 roku znajdująca się na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Takie przesłanie również towarzyszy działaniom na uczelni naszego uniwersytetu.

Na wystawie swoje prace prezentują studenci Pracowni Rzeźby

Łukasz Szuleta, Michał Śledziński, Marta Murach, Agata Wondrak, Martyna Musińska, Sebastian Dośpiał, Katarzyna Mrozińska, Adrianna Russek, Oliwia Tomczak, Małgorzata Przekwas, Agata Jankowska, Lidia Kaliszewska, Karolina Grzelak, Marta Raczak, Agnieszka Rakocińska, Roksana Stempin, Paulina Mikołajczyk, Wiktoria Stanisławska, Maja Symanowicz, Antonina Słupska, Monika Krakus, Joanna Sroka, Jagoda Szymanowska, Morgane de Backer, Lidia Kaliszewska, Karolina Szymanowska, Yunna Honchar, Katarzyna Szczepaniak, Veronika Korchemna, Tuba Eres, Gabriela Nowak, Yusuf Karatas, Natalia Krotowska, Agnieszka Woźniak, Zoriana Volianska, Myroslava Kopcha oraz prof. UAM dr hab. Maria Podskarbi-Hebisz,dr Lidia Głazik

Wystawę „Idea – Forma – Tworzywo” oglądać można do 13 marca 2024

 

Fot. Piotr Żurawski