42. Ogólnopolski Festiwal Zespołów Muzyki Dawnej „Schola Cantorum”

Kaliskie Stowarzyszenie Edukacji Kulturalnej Dzieci i Młodzieży „Schola Cantorum” w Kaliszu wraz z Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu zapraszają na kolejną edycję Festiwalu. W piątek, 7 lutego 2020 r., w ramach przesłuchań, na deskach CKiS zaprezentują się dwa zespoły z grupy E czyli zespoły kameralne, prezentujące taniec i inne formy teatralne - Zespół Muzyki Dawnej i Tańca im. Bł. Matki Zofii Czeskiej z Krakowa oraz Zespół Muzyki i Tańca Dawnego „Capella Antiqua Bialostociensis”.

[Od: Pt. 07.02.] [Od: Pt. 07.02.]
Bilety: sala widowiskowa - wstęp wolny
07 lutego (piątek), godz. 10:30
Zespół Muzyki Dawnej i Tańca im. Bł. Matki Zofii Czeskiej w Krakowie

Zespół Muzyki Dawnej i Tańca im. Bł. Matki Zofii Czeskiej w Krakowie

Zespół Muzyki Dawnej i Tańca im. Bł. Matki Zofii Czeskiej powstał w 2010 r przy Szkołach Sióstr Prezentek w Krakowie. Głównym celem zespołu jest szerzenie charyzmatu Zofii Czeskiej z Maciejowskich i tworzenie programów w oparciu o kulturę muzyczną XVII – okresu życia Założycielki. Od 2012 r zespół rokrocznie bierze udział w Ogólnopolskim Festiwalu Zespołów Muzyki Dawnej Schola Cantorum w Kaliszu uzyskując Srebrną (2013) i Złote Harfy Eola (2014, 2016. 2018) oraz Grand Prix (2016). Zespół wielokrotnie brał udział w koncertach okolicznościowych w Pieskowej Skale, na Festiwalach Tańców Dworskich Cracovia Danza, podczas letniego i zimowego Forum Muzyki Dawnej na UMFC w Warszawie, Inauguracji Festiwalu Pieśni Naszych Korzeni w Jarosławiu, na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Dawnej w Malborku otrzymując I miejsce i w wielu innych.

1. Pawana i galiarda La Bataille – Tylman Susato, Pierre Phalese, XVI w. opr. Jacek Urbaniak
2. Tantum ergo – Anonim, Krakowska Tabulatura Lutniowa, 2 poł. XVI w. opr. Jacek Urbaniak
3. Modlitwa, gdy dziatki spać idą – Już się zmierzka – Wacław z Szamotuł, sł. Andrzej Trzecieski XVI w. opr. Jacek Urbaniak
4. Błogosławiony człowiek – Psalm I. Beatus vir, qui non abit Wacław z Szamotuł
5. Nieście chwałę mocarze , Psalm 29 – Mikołaj Gomółka, Jan Kochanowski, opr. Jacek Urbaniak
6. Allemande d’amor – Pierre Phalese, XVI w. opr. Jacek Urbaniak
7. Trzy pieśni Dziada wg formy harm. Passamezzo antico, XVI w. opr. Jacek Urbaniak.

Czas wykonania programu 30 min. Program nosi tytuł „Zofia Czeska z Maciejowskich” i jest muzyczną opowieścią o błogosławionej założycielce Szkoły i Zgromadzenia Sióstr Prezentek w Krakowie. Cytowane teksty są zaczerpnięte z oryginalnych zbiorów Przedmowy i Ustaw Domu Panieńskiego Zofii Czeskiej, żyjącej w latach 1584 – 1650. Jest Ona prekursorką integralnego wychowania dzieci i młodzieży. Scenariusz, kostiumy i reżyseria – Hanna Malska Choreografia pawany i galiardy – Małgorzata Nabrzeska Przygotowanie grupy kuglarzy – Maciej Rutkowski.
Opiekunem zespołu jest – Hanna Malska.


07 lutego (piątek), godz. 11:00
Zespół Muzyki i Tańca Dawnego „Capella Antiqua Bialostociensis”, fot. Jan Gromko

Zespół Muzyki i Tańca Dawnego „Capella Antiqua Bialostociensis”, fot. Jan Gromko

Zespół Muzyki i Tańca Dawnego „Capella Antiqua Bialostociensis” powstał w 1998 roku i obecnie liczy 36 osób. W repertuarze zespołu znajdują się tańce dworskie starofrancuskie, włoskie, angielskie i polskie. Członkami zespołu są dzieci i młodzież białostockich szkół koncertujący w kostiumach wykonanych na wzór oryginalnych renesansowych i barokowych strojów dworskich. Szczególnie pięknie prezentują się na tle zabytkowej architektury, m.in. „Wersalu Podlaskiego” – pałacu hetmana Jana Klemensa Branickiego i innych zabytkowych miejsc w Polsce; zespół koncertował wielokrotnie m.in. na Wawelu i w Rynku Głównym w Krakowie, na Zamku Królewskim w Warszawie, na Rynku Głównym we Wrocławiu, a także za granicą.
Zespół jest wielokrotnym laureatem Ogólnopolskiego Festiwalu Zespołów Muzyki Dawnej „Schola Cantorum” w Kaliszu, gdzie w 2006 r. zdobył Złotą Harfę Eola oraz najwyższą nagrodę tego festiwalu, czyli GRAND PRIX Festiwalu. Od wielu lat prezentuje swoje umiejętności i kształci się warsztatowo na Międzynarodowym Festiwalu Tańców Dworskich „Cracovia Danza” w Krakowie. W 2019 r. na Jubileuszowym XX Festiwalu zespół otrzymał od organizatorów tytuł Rezydenta Festiwalu. Tancerze z zespołu od kilku lat współpracują z zawodowymi tancerzami i muzykami przy realizacji projektów artystycznych. Zapraszany był do wspólnych działań artystycznych przez m.in. Balet Dworski „Cracovia Danza” z Krakowa, Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego „Ars Nova” z Warszawy, Fundację „Pro Anima” z Białegostoku. Przez 20 lat pracy zespół przygotował 16 programów renesansowych i barokowych oraz wydał 4 płyty dvd z zapisem swoich spektakli tanecznych.
Kierownikiem artystycznym, choreografem i instruktorem jest Helena Szuhalska.

„Renesansowa Bajka”
Spektakl teatralno-taneczny powstał na podstawie tekstu „Bajka o księżniczkach” Zofii Pomian Piętki. W spektaklu można zobaczyć dworskie tańce francuskie, włoskie i polskie:
1. Suita: Double, Simple, Gay, Bourgogne; Pavana „Belle qui tiens ma vie”; Thoinot Arbeau (Orchesographie 1589, Florilegio Ensemble)
2. Cantio Polonica; Wojciech Długoraj (1619) , Taniec; Anonim (ok. 1540), Tabulatura Jana z Lublina (Bal Renesansowy, Orkiestra Złotego Wieku)
3. Courante; Pierre-Francisque Caroubel (Renaissance dance music, Ulsamer Collegium
4. Allegrezza d’Amore, Dolce Amoroso Fuoco; Fabritio Caroso (Homage to Amor, 16th Century Dances of Love from Fabritio Caroso, Les Verres Casses)
5. Ballet des Coqs, Ballet des Sorciers; Michael Praetorius ( Praetorius Dances from Terpsichore, Westra Aros Pijpare)
6. Bizzaria d’Amore, Fedelta d’Amore, So ben mi chi ha bon tempo; Cesare Negri (Cesare Negri Le Gratie d’Amore, Ensemble la Follia)
7. Tanz; Valentin Haussmann (Renaissance Dance Music, Ulsamer Collegium)
8. Rex; Anonim, Tabulatura Jana z Lublina; Muzyka w dawnej Polsce, Zespół Muzyki Dawnej Camerata Cracovia)
9. La Battaglia; Cesare Negri (Celeste Giglio, Lacrimae Ensemble)

Choreografie do nich stworzyli ówcześni mistrzowie tańca, jak Thoinot Arbeau, Fabritio Caroso, Cesare Negri, a także Romana Agnel i Helena Szuhalska W spektaklu „Renesansowa Bajka” zespół, po raz pierwszy w swoich programach, wykorzystał elementy komedii dell’arte, pracując pod fachowym okiem Agnieszki Cianciary-Frohlich.


Regulamin 2020

Karta uczestnictwa 2020

Regulamin plastyczny 2020

Karta zgłoszenia Konkursu Plastycznego 2020