V Festiwal Polskiego Radia Chopin

W dniach 10-14 kwietnia 2024 roku w Pałacu Myśliwskim Książąt Radziwiłłów w Antoninie, odbędzie się 5. Festiwal Polskiego Radia Chopin, zorganizowany przy współpracy Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu. Temat przewodni tegorocznego wydarzenia to: „U progu romantycznej Europy: rok 1824 i okolice. Beethoven i Chopin”. Przez pięć kolejnych wieczorów wybitni muzycy wykonają programy tematycznie wkomponowane w naczelny temat Festiwalu. Serdecznie zapraszamy.

[Od: Śr. 10.04.] [Od: Cz. 11.04.] [Od: Pt. 12.04.] [Od: So. 13.04.] [Od: Nd. 14.04.] Potrwa do: Nd. 14.04.

 

 

V Festiwal Polskiego Radia Chopin
„U progu romantycznej Europy:
rok 1824 i okolice.
Beethoven i Chopin”

10–14 kwietnia 2024
 

 

 

W roku 2024, roku kilku ważnych i okrągłych rocznic będzie w Antoninie wiele okazji do hucznego świętowania. Jedną z rocznic kluczowych jest 200-lecie oddania do użytku Pałacu Myśliwskiego, zaprojektowanego na zlecenie Antoniego Radziwiłła przez czołowego architekta romantycznej Europy, Friedricha Schinkla. Budowany w latach 1822–1824 Pałac, co warto podkreślić, jest jedynym zachowanym na ziemiach polskich obiektem architektonicznym, w którym przebywał Fryderyk Chopin, spędzając tam prawie 2 tygodnie życia – Pałac Myśliwski nie zmienił swojego kształtu przez dwa wieki. Wszystkie inne obiekty – mieszkania warszawskie Chopinów, Pałac Namiestnikowski, dworki w Żelazowej Woli, Szafarni czy Dusznikach Zdroju, zostały w toku toczących się wojen zniszczone, a w trakcie procesów rekonstrukcji – uległy gruntownej przebudowie. To dlatego właśnie w Pałacu w Antoninie od pięciu lat organizowane są przez Polskie Radio Chopin festiwale pianistyczno-kameralne – jedynie tam można poczuć ducha lat 20. romantycznej epoki i zarazem ducha najwybitniejszego polskiego kompozytora.

Tegoroczna edycja wydarzenia przebiegać będzie pod hasłem „U progu romantycznej Europy: rok 1824 i okolice. Beethoven i Chopin”. Rok 1824 był bowiem czasem szczególnie brzemiennym dla obu twórców. Zaledwie 14-letni Chopin naszkicował wówczas swoje pierwsze arcydzieło – uznawany za jeden z najpiękniejszych w całej historii Mazurek a-moll (opublikowany kilka lat później jako op. 17 nr 4), z kolei Beethoven ukończył i doprowadził do prawykonania (7 maja 1824) monumentalnej i epokowej IX Symfonii d-moll op. 125, której fragment finału do tekstu Schillerowskiej Ody do radości, w 1986 roku stał się Hymnem Unii Europejskiej.

Podczas pięciodniowego festiwalu zabrzmią dzieła komponowane około 1824 roku, niekiedy pisane specjalnie z myślą o Księciu Radziwille, który bardzo popierał zarówno Chopina, jak i Beethovena. Zabrzmi Mazurek a-moll Chopina, a także dzieła komponowane przez Beethovena 200 lat temu – m.in. wspaniałe Bagatele op. 126. Niezwykłym rarytasem będzie prezentacja Uwertury imieninowej op. 115 z 1814 roku autorstwa Beethovena zadedykowanej księciu Antoniemu Radziwiłłowi. To utwór ważny w dwójnasób: nie tylko dlatego, że jest jedynym dziełem wielkiego wiedeńskiego klasyka napisanym na zamówienie Polaka, ale także dlatego, że po raz pierwszy, na dekadę przez IX Symfonią, pojawia się w nim tak ważny dla zjednoczonej Europy temat Ody do radości.

Na program festiwalu złoży się pięć koncertów, w których muzyka Beethovena i Chopina stanowić będzie repertuarową dominantę (oczywiście pojawią się też dzieła innych kompozytorów).

Festiwal będzie promowany na antenie Polskiego Radia Chopin oraz w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram) tej anteny, a także anonsowany na pozostałych antenach Polskiego Radia, przede wszystkim w Programie 2 Polskiego Radia.


PROGRAM:

10 kwietnia (środa, wstęp wolny) godz. 19:00
– wystąpi Tomasz Kamieniak, pianista specjalizujący się w muzyce Ferenca Liszta, autora pierwszej monografii poświęconej Chopinowi i Charlesa Valentina Alkana, przyjaciela Chopina.
W programie:
F. Chopin/F. Liszt:
Sechs Polnische Lieder – Sześć śpiewów polskich S.480
Frühling – Wiosna
Das Ringlein – Pierścień
Bacchanal – Hulanka

Ch. V. Alkan:
Concerto pour piano et orchestre c-moll op.37 de Beethoven (Première Partie). Transcription de concert pour piano seul avec cadence (ca.1860)

Ch. V. Alkan:
Trois morceaux. Dans le genre pathétique op.15 (1837)
I. Aime-moi
II. Le vent
III. Morte
ded. F. Liszt

 11 kwietnia (czwartek, wstęp wolny) godz. 19:00
– drugi dzień festiwalu poświęcony jest najbardziej obiecującym pianistom najmłodszego pokolenia. Tym razem w recitalu m.in. z dziełami Chopina i Beethovena wystąpi 15-letnia pianistka Antonina Waliszewska, jedna z najbardziej utytułowanych nastoletnich uczennic prof. Joanny Marcinkowskiej z Akademii Muzycznej I.J. Paderewskiego w Poznaniu.
W programie:
L. V. Beethoven:
Sonata Op. 31 nr 2 część I – Largo. Allegro

F. Chopin:
Nokturn cis moll op. 27 nr 1
Wariacje E-dur op. posth
Mazurek g-moll op. 24 nr 1
Mazurek C-dur op. 24 nr 2
Walc Es dur op.18

F. Liszt:
Liebestraum nr 3 As-dur

I. J. Paderewski:
Krakowiak Fantastyczny H-dur op. 14 nr 6

12 kwietnia (piątek, wstęp biletowany) godz. 19:00
– to dzień rezerwowany dla muzyki jazzowej – w aranżacjach kompozycji Chopina (m.in. Mazurka a-moll) oraz tematu Beethovenowskiej Ody do radości zaprezentuje się jeden z najwybitniejszych polskich pianistów Filip Wojciechowski, któremu towarzyszyć będzie obecnie najbardziej wzięty w Polsce kontrabasista jazzowy Paweł Pańta.
W programie:
F. Chopin:
1.Ballada g-moll op.23
2.Preludium G-dur op.28 nr 3
3 Etiuda es-moll op.10 nr 6
4.Mazurek a-moll op.68 nr 2
5.Walc Es-dur op.18
_ _ _ _ _ _ _ _
1 Mazurek f-moll op.68 nr 4
2 Etiuda f moll op.25 nr 2
3.Nokturn F-dur op.15 nr 1
4.Etiuda F- dur op.10 nr 8
5.Mazurek D-dur op.33 nr 2

13 kwietnia (sobota, wstęp biletowany) godz. 19:00
– wystąpi jeden z najciekawszych polskich pianistów młodego pokolenia, wychowanek prof. Piotra Palecznego i wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie Mischa Kozłowski, który wykona m.in. cykl Bagatel op. 126 Beethovena, skomponowanych w 1824 roku, a także Scherzo cis-moll op. 39 Chopina, które zostało zainspirowane drugą częścią z IX Symfonii Beethovena.
W programie:
F. Chopin:
Etiuda cis-moll op. 25 nr 7
Scherzo cis-moll op. 39

L. van Beethoven:
6 Bagatel op. 126

F. Liszt:
7 Wariacji brillantes na temat Rossiniego S. 149

J. Wieniawski:
Walc-kaprys A-dur op. 46

J. Zarębski:
Wielki Polonez Fis-dur op. 6

14 kwietnia (niedziela, wstęp biletowany) godz. 19:00
– festiwalowy finał wypełni recital wokalny. Maciej Straburzyński, wybitny baryton, przez wiele lat związany z operą w Amsterdamie i przyjaciel najwybitniejszego holenderskiego kompozytora operowego XX wieku Louisa Andriessena (1939–2021), wspólnie z pianistką Laurą Sobolewską (oboje są wykładowcami poznańskiej Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu), wykonają pieśni Beethovena i Chopina, W programie nie zabraknie m.in. ostatniego arcydzieła wokalnego naszego kompozytora – inspirowanej słynną sceną więzienną z opery Fidelio Beethovena – pieśni Z gór gdzie dźwigali do słów Zygmunta Krasińskiego.
W programie:
F. Schubert wybór z Winterreise (op. 89, D 911)
Gute Nacht (nr 1)
Die Wetterfahne (nr 2)
Gefrorne Tränen (nr 3)
Erstarrung (nr 4)
Der Lindenbaum (nr 5)
Wasserflut (nr 6)
Der Wegweiser (nr 20)
Der Leiermann (nr 24)

Ludwig van Beethoven:
Auf dem Hügel (op. 98, nr 1)
Mailied (op. 52, nr 4)
Sehnsucht (op. 83, nr 2)

F. Chopin
Precz z moich oczu (op. 74 nr 6)
Pierścień (op. 74 nr 14)
Melodia (op. 74 nr 9)
Hulanka (op. 74 nr 4)

R. Koczalski
Sieh, wir wollen heute beim Altane (op. 102, nr 1)

Katarzyna Kwiecień-Długosz
Cisza (prawykonanie)

Wszystkie koncerty V Festiwalu będą transmitowane o 19.00 na antenie Polskiego Radia Chopin. W przerwach koncertów nadawane będą rozmowy z muzykami, prowadzone przez Marcina Majchrowskiego, który na co dzień związany jest z radiową Dwójką